خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۹۰ فروردین ۲۲, دوشنبه

هشدار بی سابقه دولت به قطع گازهای مردم در صورت تعلل در پرداخت قبض های گاز


جــرس: درحالیکه شواهد و منابع خبری، از افزایش نارضایتی های عمومی نسبت به صعود ناگهانی گازبهای اعلام شده از سوی دولت خبر می دهند، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز، به مشترکانی که قبض‌های گاز خود را در مهلت تعیین شده نمی‌پردازند هشدار داد.

به نوشته مهر، مصطفی کشکولی روز دوشنبه ۲۱ فروردین گفت: "اگر گازبهای مشترکان پرداخت نشود یک اخطاریه برای آنها صادر می‌شود و در صورت عدم توجه، گاز مشترکان در نوبت اول ۲۴ ساعت و در نوبت دوم ۴۸ ساعت به طور موقت قطع می‌شود."

در پی اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش ناگهانی قیمت حامل‌های انرژی در ایران، عده‌ای از مقام‌های ایرانی در مورد تبعات اجتماعی و امنیتی این افزایش هشدار داده‌اند.

در همین ارتباط، دو هفته پیش احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت که پرویز فتاح، وزیر سابق نیرو به نمایندگان مجلس گفته است که اگر قبض‌های انرژی مصرفی توسط مردم ۵ یا ۱۰ برابر افزایش یابد، تعداد کسانی که قبض خود را پرداخت نمی‌کنند “خیلی زیاد می‌شود”.
به گفته توکلی، دولت همچنین به این سوال نمایندگان که “اگر مردم مناطق فقیرنشین تصمیم بگیرند که قبض‌های را پرداخت نکنند، آیا شما می‌توانید کاری کنید؟” پاسخ منفی داده است.

به گزارش مهر، معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز بدون توضیح بیشتر گفته است تاکنون، ۷۰ درصد مشترکان قبض‌های گاز خود را پرداخت کرده و مابقی این کار را انجام نداده‌اند.
مصطفی کشکولی در عین حال با رد هر گونه امکان تخفیف با تجدید نظر در قیمت‌های گاز افزوده است که مردم می‌توانند قبض‌های خود را “در دو تا سه قسط” پرداخت کنند.

گفتنی است حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس هشتم، اخیرا با اشاره به “اعتراضات و ایرادات مطرح نسبت به قبض‌های صادر شده”، از بررسی موضوع قبض‌های گاز مصرفی خانواده‌ها در این کمیسیون خبر داده بود.

در همین ارتباط، روزنامه محافظه کار «تهران امروز» نیز، با ذکر اینکه “چند برابر شدن قبض‌های گاز نسبت به دوره پیشین باعث شده است تا بسیاری از خانوار‌ها با مراجعه به شرکت گاز ناتوانی خود را از پرداخت بهای گاز اعلام کنند” نوشته بود: “بیم آن می‌رود در صورت تشدید وضع موجود، اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد یا اینکه بسیاری از مشترکین از پرداخت بهای قبض‌های گاز خود خودداری کرده و [این کار] تدریجا به یک رویه تبدیل شود.”

و همچنین روزنامه «جهان صنعت» نیز، با انتقاد از آنچه عدم پاسخ‌گویی مقام‌های دولتی به اعتراضات مردم در مورد قبض‌های گاز می‌نامید، نوشته بود "“بسیاری از نمایندگان و امامان جمعه هم از این روند ناراضی هستند و معتقدند تداوم این رفتار می‌تواند مشکلی جدی در مسیر اجرای قانون حذف یارانه‌ها به دنبال داشته باشد."

این روزنامه با اشاره به ادعای محمود احمدی‌نژاد در سال جدید مبنی بر اینکه “اگر تغییرات قیمت مشکل‌ساز شود در کنار مردم هستیم”، این موضع گیری را ناشی از نگرانی دولت نسبت به گسترش اعتراضات شهروندان به افزایش قیمت حامل های انرژی توصیف کرده بود.

این در حالی است که معاون مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، در اظهارات اخیر خود با ذکر اینکه تنها هزینه قبض‌های یک درصد مشترکان با رقم‌های بالا محاسبه شده، مدعی شد “در کل جامعه انتشار قبض‌های گاز بار مالی بالایی را به اقتصاد خانواده ها تحمیل نکرده است”.

لازم به یادآوری است، هفته گذشته عضو کمیسیون انرژی مجلس (کاتوزیان)، با بیان اینکه "از همان ابتدا پیش‌بینی کرده بودیم که پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت برق و گاز افزایش زیادی داشته باشد"، گفته بود "قطعا در قبض‌های بعدی که در فروردین به مشترکان توزیع می‌شود، قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت و این افزایش قیمت‌های ناگهانی در میان مردم شوک به وجود می‌آورد."

این موارد درحالیست که مطابق با مصوبه مجلس، در سه ماه نخست امسال نباید افزایشی در قیمت گاز اعمال شود.
 

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.