خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ خرداد ۳۰, یکشنبه

روز سی ام خرداد ۱۳۸۸

ندا کشته شد

شورای امنیت کشور موسوی را مسوول اغتشاشات دانست

دبیر شورای امنیت کشور در نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی، وی را مسئول عواقب ناشی از آنچه " دعوت و تحریک به اجتماعات غیرقانونی" عنوان کرده، خوانده است. در نامه عباس محتاج، دبیر شورای امنیت کشوربه آقای موسوی آمده‌است: " وظیفه و مسوولیت ملی جنابعالی اقتضاء می‌کند که به جای انتساب اتهام به نیروهای انتظامی و یا نظامی، از تحریک و تلاش برای تشکیل چنین اجتماعات غیرقانونی پرهیز نموده و از این اجتماعات حمایت نکنید." میرحسین موسوی روز چهارشنبه در نامه‌ای به شورای امنیت کشور نسبت به لباس شخصی‌هایی که همردیف با قوای انتظامی به صفوف تظاهرکنندگان حمله می‌کنند، اعتراض کرده بود.


در نامه آقای موسوی آمده بود: " این پدیده شوم که متصدیان برقراری امنیت و نظم در خلال صفوفشان از نیروهای لباس شخصی استفاده کنند، نشان می‌دهد که نیروی انتظامی از مغایرت اعمال خود با شان و وظیفه قانونی اش کاملا اطلاع دارد، به صورتی که حاضر نیست ننگ این اعمال به لباس متحدالشکل او نسبت پیدا کند." عباس محتاج از موسوی خواسته‌است مشاهدات خود را درباره " انتساب اعمال مجرمانه همانند تخریب اموال و وسایل نقلیه مردم به نیروی انتظامی" در اختیار دبیر خانه شورای امنیت کشور بگذارد. آقای محتاج گفت: " یک شبکه سازمان یافته که به احتمال زیاد توسط گروهک‌های وابسته به بیگانگان سازمان یافته‌اند و با اراده و تصمیم قبلی نظم و آرامش و امنیت عمومی را بهم می‌زند و به حقوق شهروندان تعرض می‌کند." وی اعلام کرده‌ که قبلاً دستور رسیدگی لازم توسط فرماندهی نیروی انتظامی به این موضوع صادر شده‌است.

اطلاعیه ستادهای حامی موسوی

متن اطلاعیه رییس ستادهای جوانان حامی خاتمی و موسوی که بعد از دستگیری محمد رضا جلائی پور هیچ از وسعت فعالیتشان کاسته نشده، ساعاتی بعد از غروب جمعه منتشر شد و در آن آمده است: " دوستان ! خسته نباشید، نتیجه اصلی انتخابات و نه آنچه دروغگوها اعلام کردند نشان داد پیروزی از آنِ ماست، از آنِ ملت ایران، از آنِ مردمی که این روزها در خیابان ها برای تعیین تکلیف آراء و گرفتن حق مسلم شان کوتاه نمی آیند. کوتاه نمی آییم تا سی سال بعد از انقلاب این سخن امام را به کسانی که امروز فراموشی گرفته اند یادآوری کنیم که: "هنوز هم میزان رای ملت است." تا چند روز دیگر در صورت ادامه حضور آرام و پرمعنای مردم شریف ایران و ایستادگی آقایان موسوی و خاتمی و کروبی همچنان که تا امروز چنین بوده، تحقق مطالبه اصلی مان یعنی ابطال انتخابات دور از دسترس نیست. بی آنکه ذره ای از این مطالبه کوتاه بیاییم هر روز بیش از پیش بر آن پافشاری می کنیم. به سخنان اغوا گرانه دروغ گوها نباید کمترین اعتمادی کرد، تهدید ها و سرکوب ها و دستگیری ها هم نباید کوچکترین خللی در اراده و عزم مصمم مان ایجاد کند." این اطلاعیه را با پانویس "به امید پیروزی حقیقت بر دروغ" سیدشهاب الدین طباطبایی امضا کرده است.

درگیری ها در تهران ادامه دارد

راهپیمایی اعتراضی ایرانیان سراسر کشور که در تهران حجم وسیع تری داشت، و کشته و مجروح شدن چند نفر در این تظاهرات، مردم همچنان به حرکت های اعتراضی خود ادامه دادند. روز شنبه سی خرداد، در حالیکه برنامه مشخصی برای راهپیمایی اعلام نشده بود، مردم در نقاط مختلف شهر حضور یافتند و درگیری هایی نیز بین آنان و نیروهای امنیتی ـ انتظامی روی داد. این در گیری ها به ویژه در میدان انقلاب، خیابان نصرت، میدان هفتم تیر، میدان آزادی و میدان جمهوری روی داد. یکی از اعضای مجلس جمهوری اسلامی نیز به روز خبر داد که برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی ـ نظامی با راهپمایان روز شنبه، موجی از مخالفت را در درون نیروهای بسیجی و سپاهی موجب شده و برخی از فرماندهان مخالف نیز در حصر خانگی قرار گرفته اند.

با توجه به اعلام راهپیمایی از انقلاب تا آزادی، نیروی انتظامی و پلیس ضدشورش و لباس شخصی ها تمام مسیرهای ورودی به آزادی را بسته بودند. با این وجود درگیری در تمام منطقه مورد نظر جریان داشت. درگیری های تا آخرین ساعات غروب ادامه یافت و سپس مردم برای هشتمین شب متوالی خود را به پشت بام ها رساندند تا با تکرار الله اکبر، اعتراض به کودتای انتخاباتی رابه گوش حامیان دولت برسانند. از امروز شعارهای مرگ بر دیکتاتور و مرگ بر خامنه ای هم به شعارهای شبانه افزوده شده بود. به گزارش منابع رسمی، درتظاهرات روز شنبه 10 نفر جان خود را باختند، اما شاهدان عینی که در میدان جمهوری، هفتم تیر، ستارخان، میدان توحید و خیابان آزادی حضور داشتند تعداد کشته شدگان را بسیار بیشتر تخمین می زنند.

شدت برخوردها تا آنجا رسید که حتی علی لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی هم که از سیاستمداران نزدیک به علی خامنه ای محسوب می شود، شنبه شب، ساعاتی پس از درگیری های تهران و کشته شدن چندین نفر در گفت و گو با صدا و سیمای جمهوری اسلامی، این نکته را مورد تاکید قرار دادکه "اکثریتی از مردم ایران نتیجه این انتخابات را قبول نکرده اند".

ندا آقاسلطان کشته شد

همزمان با درگیریهای گسترده روز شنبه خبری منتشر شد. خبر چنین بود " دختری در خیابان امیرآباد کشته شد." ندا آقاسلطان یکی از دهها تن افرادی بود که در برخوردهای خشونت آمیز روز سی خرداد 1388 در خیابان و درست مقابل دوربین کشته شد. ندا آقاسلطان در محلهٔ امیر آباد تهران، خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان شهید صالحی و کوچهٔ خسروی، به ضرب گلوله کشته شد. آرش حجازی پزشک و نویسنده‌ای که شاهد ماجرا بوده و می‌گوید که تلاش ناموفقی برای جلوگیری از خون‌ریزی و مرگ او انجام داده، عامل قتل ندا سلطان را یکی از موتورسواران شبه نظامی بسیج می‌داند که برای مدت کوتاهی توسط مردم معترض دستگیر شده‌است. انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن وی که با تلفن همراه گرفته شد، بازتاب‌های فراوانی در رسانه‌های جهان به‌دنبال داشت. این واقعه در پی آنچه عفو بین‌الملل " چراغ سبز علی خامنه‌ای در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ به نیروهای سپاهی، بسیجی و انتظامی برای سرکوب معترضین" می‌خواند، اتفاق افتاد.


عباس کارگر جاوید، نام بسیجی است که گفته می شود، ندا را به قتل رساند. تاثیر تصویر لحظه به قتل رسیدن ندا در داخل و خارج ایران چنان گسترده بود که تصویر وی به عنوان مهم ترین تصویر اعمال خشونت توسط حکومت ایران در اعتراضات انتخاباتی شناخته شد. شیرین عبادی اعلام کرد که مسئله قتل ندا را پیگیری حقوقی خواهد کرد. وی تاکید کرد که حتی اگر ندا در تظاهرات حضور هم داشته، نیروهای امنیتی حق قتل وی را نداشته‌اند. بگفته هاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقاسلطان، او و ندا هر روز در تجمعات شرکت می‌کرده‌اند، ولی بدلیل بیماری خونی اش نتوانست ندا آقاسلطان را در روز حادثه همراهی کند و آقاسلطان به همراه استادش، حمید پناهی معلم موسیقی آقاسلطان، به تظاهرات رفت. حمید پناهی معلم موسیقی آقاسلطان می‌نویسد که او و ندا به قصد شرکت در تظاهرات میدان آزادی در روز ۳۰ خرداد به سمت تظاهرات با ماشین در حرکت بودند. بگفته پناهی آقاسلطان فعال سیاسی نبود، ولی نسبت به نتیجه انتخابات ناراحت بود. دوستانش به او اصرار کرده بودند که در خانه بماند ولی او پاسخ داده بود که از مرگ نمی‌ترسد: " نگران نباشید، فقط یک گلوله‌است و پس از آن همه چیز تمام می‌شود".

آرش حجازی، پزشک و نویسنده ایرانی که شاهد وقوع ماجرا بوده‌است و تلاش ناموفقی برای جلوگیری از خونریزی و مرگ ندا سلطان داشته، عامل قتل را از موتور سواران بسیج می‌داند. به گفته وی، هنگام مشاهده یکی از اعتراضات، ناگهان پلیس ضد شورش اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضین می‌کنند و موتورسواران نیز به سمت معترضان یورش می‌برند که باعث می‌شود جمعیت، که ندا هم در میان آنها بود، در طول خیابان خسروی شروع به دویدن کنند. جمعیت در تقاطع خیابان خسروی و خیابان صالحی تدریجاً در حال متفرق شدن بود هرچند چند نفری ایستاده بودند تا ببینند چه باید بکنند. حجازی ادامه می‌دهد که " ناگهان صدای شلیکی شنیدیم. از دوستم که کنارم ایستاده بود پرسیدم که چی بود؟ گلوله بود؟ او گفت که می‌گویند گلوله‌های پلاستیکی می‌زنند. در همان لحظه من برگشتم و دیدم که خون از سینه ندا که در چند متری من ایستاده بود فواره می‌زند". ندا سلطان که برای لحظه‌ای با ناباوری خونریزی خود را مشاهده می‌کند، تعادل خود را از دست داده و بر زمین می‌افتد.

در روز سی خرداد 1388 سعید عباسی، کاوه علیپور، سیدرضا طباطبایی، ایمان هاشمی، محسن حدادی، واحد اکبری، ابوالفضل عبداللهی و سالار طهماسبی هم بشهادت رسیدند. یک هفته بعد، سید احمد خاتمی به این موضوع اشاره کرد و آن را کار خود معترضان دانست: " این خانم در کوچه خلوت بوده‌است. در کوچه خلوت که نمی‌کشند، دستگیر می‌کنند. معلوم است که اگر کار نظام بود، در خیابان برخورد می‌کرد."

کروبی و موسوی به شورای نگهبان نرفتند

مهدی کروبی و میرحسین موسوی در جلسه فوق العاده امروز شورای نگهبان برای بررسی اعتراضات نامزدها به نتایج انتخابات شرکت نکردند. به گفته عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در این جلسه که برای بررسی شکایات نامزدهای انتخاباتی برگزار شده بود، فقط محسن رضایی شرکت کرده است. آقای کدخدایی می‌گوید که شورای نگهبان آماده بازشماری ۱۰ درصد آرای صندوق‌ها است. وی اضافه کرده است که شورا نگهبان در این زمینه تکلیف قانونی ندارد و برای اطمینان بیشتر این بازشماری را انجام می‌دهد. به گفته او این بازشماری به صورت تصادفی در برخی صندوق‌ها انجام می‌شود و نمایندگان نامزدها می‌توانند ناظر آن باشند. مهدی کروبی پیشتر اعلام کرده بود که خواهان ابطال انتخابات است. وی روز گذشته در نامه‌ای سرگشاده به شورای نگهبان بار دیگر خواهان برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری شد.

اعتراض کروبی به شورای نگهبان

مهدی کروبی در نامه‌ای سرگشاده به شورای نگهبان بار دیگر خواهان برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری شد. مهدی کروبی می‌گوید که " اکثریت قاطعی از ملت ایران" نسبت به نتیجه اعلام شده برای انتخابات معترض هستند و برای بطلان این انتخابات ده‌ها دلیل دارند. در این نامه که بعد از ظهر روز جمعه، منتشر شد، وی " سوءاستفاده برگزارکنندگان انتخابات از موقعیت خود در دولت، دخل و تصرف در رأی صندوق‌ها و وعده و وعیدهای غیرقانونی و شبه قانونی، اتهام‌پراکنی و پرده‌دری" را بخشی از دلائل اعتراض به نتایج انتخابات عنوان کرده‌است. وی با طرح این سوال که " دولتی که برپایه انتخابات مشروع به قدرت برسد به این جو رعب و وحشت چه نیازی دارد؟" رفتارهای هفته گذشته دولت را بهترین سند برای ابطال انتخابات برشمرده‌است.

نامه میرحسین موسوی به شورای نگهبان

میرحسین موسوی در نامه‌ای به شورای نگهبان اعلام کرد " شور و شعور اجتماعی ملت ایران در حافظه تاریخ خود این بی‌عدالتی و قانون‌شکنی را باور نخواهد کرد." آقای موسوی با تاکید بر اینکه به اقدامات خود جهت روشن شدن " حقایق و احقاق مردم شریف ایران" در چارچوب قانون اساسی و قوانین جاری ادامه خواهد داد،بخشی از تخلفاتی که در جریان برگزاری انتخابات دهم ریاست‌جمهوری صورت گرفته را بیان کرده است. به اعتقاد وی تنها یکی از این تخلفات برای ابطال انتخابات کفایت می‌کند. بنا به این نامه فرمانداری‌ها و وزارت کشور در رابطه با حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رای به وظیفه قانونی خود عمل نکرده‌اند.

نامه گزارشگران بدون مرز به ۲۷ کشور اروپایی

گزارشگران بدون مرز رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به حمایت از آزادی بیان و روزنامه نگاران در ایران فرا خواند. گزارشگران بدون مرز اعلام کرده‌است که پس از تأئید مجدد محمود احمدی نژاد از سوی رهبر جمهوری اسلامی در روز جمعه ۲۹ خرداد خطر وخیم شدن وضعیت حقوق بشر در کشور بیشتر شده‌است. این سازمان مدافع حقوق بشر، روز گذشته با ارسال نامه‌ای به ۲۷ رئیس جمهور و رئیس دولت کشورهای اتحادیه اروپا بر خواست خود مبنی بر به رسمیت نشناختن نتایج انتخابات و پیروزی احمدی نژاد تاکید کرد.

بنا به اعلام گزارشگران بدون مرز، دست کم ۱۸ روزنامه نگار از روز شنبه ۲۳ خرداد بازداشت شده‌اند و از سرنوشت ده‌ها روزنامه نگار دیگر در سراسر کشور اطلاعی در دست نیست. " عبدالرضا تاجیک، مهسا امرآبادی، احمد زیدآبادی، کیوان صمیمی بهبهانی، بهزاد باشو، سید خلیل میراشرفی، سمیه توحیدلو، محمد عطریانفر، سعید حجاریان، محمد علی ابطحی، سعید لیلاز، روح اله شهوار، ماشالله حیدر زاده، حمیده ماحوزی، امان الله شجاعی، حسین شکوهی از جمله روزنامه نگارانی هستند که طی هفته گذشته در تهران، مشهد و بوشهر بازداشت شده‌اند."

ابراز نگرانی کمپین حقوق بشر از احتمال خشونت‌های بیشتر

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از احتمال خشونت بیشترعلیه تجمعات مسالمت آمیز و بازداشت‌های خودسرانه شهروندان ایرانی توسط پلیس و نیروهای خود خوانده نظامی ابراز نگرانی کرده‌است. این کمپین از مقامات ایران خواسته‌است که خیابان‌های شهرها را از نیروهای وسیع امنیتی و نظامی که برای ترساندن و مقابله با تجمع مسالمت آمیز مردم مستقر شده‌اند، خالی کند. در بیانیه‌ای که از سوی این سازمان مدافع حقوق بشر صادر شده آمده‌است که دولت ایران باید به قوانین داخلی و بین المللی برای حفاظت از حق تجمع مسالمت‌آمیز شهروندان متعهد باشد. ارون رادز، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر گفت: " ما هر گونه اظهارنظری را مبنی بر اینکه تظاهرات مسالمت آمیز غیر قانونی هستند، یا طبق برنامه‌های خیانت به کشور برانگیخته شده‌اند، یا علیه منافع مردم ایران است، با صراحت تمام رد می‌کنیم." کمپین بین‌المللی حقوق بشر از مقامات ایران می‌خواهد که گروه‌های خود خوانده نظامی که شهروندان ایرانی را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و کشته‌اند، خلع سلاح کرده و تحت کنترل درآورد.

اجرای ارکستر ملی لغو شد

برنامه ارکستر موسیقی ملی ایران که قرار بود نخستین کنسرت سال ۸۸ خود در تهران را از ۲۸ تا ۳۰ خرداد برگزار کند لغو شد. این خبر را فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر ملی ایران، اعلام کرده‌است. وی با اعلام این خبر گفت: " اجرای ارکستر ملی تا ایجاد شرایط مطلوب برای ارکستر به تعویق خواهد افتاد." کیوان ساکت، تک‌نواز تار ارکستر، روز چهارشنبه گفته بود: " شرایط موجود مناسب اجرای موسیقی نیست، به همین دلیل فردا ـ ۲۸ خرداد ماه ـ به عنوان سولیست گروه ارکستر ملی به صحنه نخواهم رفت". این نوازنده تار و آهنگساز اعلام کرد: " از آنجا که شرایط فعلی را مناسب اجرای موسیقی نمی‌دانم در این اجرا نیز حضور پیدا نخواهم کرد."

احضار سحرخیز بازداشت قوچانی و صفایی فراهانی

ساعاتی پیش از دفتر سعید مرتضوی دادستان تهران با عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار منتقد تماس گرفته شده‌است و از او خواسته‌اند که فردا یک‌شنبه ۳۱ خرداد ساعت ده صبح در دفتر دادستانی حاضر باشد. این تماس با تلفن همراه وی صورت گرفته‌است و وی که خارج از تهران به سر می‌برد به نماینده دادستان تهران سعید مرتضوی گفته‌است که تا چند روز آینده نمی‌تواند به تهران برگردد. عیسی سحرخیز از فعالان و منتقدانی است که در شرایط قطع ارتباطات رسانه‌ای در ایران تقریباً هر روز اخبار و اطلاعات جاری مرتبط با رویدادهای اخیر ایران را با رسانه‌های بین‌المللی و فارسی زبان در میان می‌گذارد.

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اعتماد ملی و محسن صفایی فراهانی، عضو جبهه مشارکت از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند. مریم باقی، همسر آقای قوچانی گفت که ساعت دو بعد از نیمه شب افراد لباس شخصی آقای قوچانی را در منزل شخصی‌اش بازداشت کرده‌اند. بنا به گزارش‌های رسیده محسن صفایی فراهانی نیز بازداشت شد.ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به محل کار وی را بازداشت و اتومبیلش را توقیف کرده‌اند. ماموران امنیتی پس از بازداشت محمد قوچانی به محل روزنامه اعتماد ملی رفته و آنجا را نیز مورد تفتیش قرار داده‌اند. آقای قوچانی سردبیری روزنامه اعتماد ملی به صاحب امتیازی مهدی کروبی را بر عهده دارد.

این روزنامه در روزهای گذشته تحت فشار ناظران وزارت ارشاد بوده و بارها برخی صفحات و ستون‌ها را بدون چاپ مطلب و به صورت سفید منتشر کرده‌است. از سوی دیگر، شب گذشته ماموران دادستانی تهران با هجوم به خانه علی مزروعی، عضو مرکزیت جبهه مشارکت و رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران، منزل وی را تفتیش کردند. این چهارمین باری است که طی روزهای گذشته ماموران، منزل آقای مزروعی را تفتیش می‌کنند. بهانه این تفتیش‌ها بازداشت حنیف مزروعی، پسر علی مزروعی عنوان شده‌است.

انفجار بمب در آرامگاه آیت‌الله خمینی

واحد مرکزی خبر از انفجار یک بمب در آرامگاه آیت‌الله خمینی خبر داده‌است. این خبر این انفجار در کفشداری صحن شمالی آرامگاه ذکر کرده‌است. منابع دولتی ایران می‌گویند " فرد بمب‌گذار پس از شناسایی از سوی مأموران امنیتی، مواد انفجاری همراه خود را منفجر کرده است." این منابع می‌گویند که " در جریان این انفجار دو نفر زخمی شده‌اند." این در حالی است که در همین ساعات حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در اعتراض به نتایج انتخابات، به خیابانهای تهران آمدند. خبرگزاری‌های ایران در ابتدا از کشته شدن " شخص بمب‌گذار" خبر دادند که این خبر بعداً از سوی منابع دیگری تکذیب شد. تصاویری که در تلویزیون ایران از این " بمب‌گذاری" نشان داده می‌شود حاکی از خسارت جزئی و شکسته شدن چند شیشه در بخش حرم آیت‌الله خمینی است. به نظر می رسد این خبر و این اقدام از سوی ماموران امنیتی دولت برای ایجاد انحراف خبری منتشر شده است.

زندانیان برای اعتراف تحت شکنجه اند

طی روزهای گذشته تلفن بندهای مختلف زندان اوین قطع شده و زندانیان دستگیر شده طی روزهای گذشته هیچ تماسی با خانواده های خود نداشته اند. مهدیه محمدی همسر احمدزیدآبادی به روز گفت که طی پنج روز گذشته هیچ خبری از همسرش ندارد و نمی داند که چه بر سر وی آمده است. دستگیری های یاد شده که روز به روز دامنه آن گسترده تر می شود، همزمان با آن آغاز شد که خبرگزاری فارس در اویل شمارش آرا از ضرورت یک جراحی در نظام پس از پیروزی محمود احمدی نژاد خبر داد. ارگان سیاسی سپاه و روزنامه کیهان، از پیش از برگزاری انتخابات از ضرورت سرکوب اعتراضات خیابانی کسانی سخن گفت بودند.

آیت الله خامنه ای نیز در خطبه های نماز جمعه اخیر خود به تاکید در خصوص انقلاب های مخملی سخن گفت و تجمعات مردمی به نتایج انتخابات را به کشورهای بیگانه نسبت داد که به عقیده ناظران حکایت از آن داشت که خط بازجویی ها در زندان اوین بر همین مبنا صورت خواهد گرفت. فشار بر روی زندانیانی چون تاج زاده، امین زاده برای واداشتن شان به اعتراف در این مورد است که اعتراضات خیابانی روزهای گذشته با رهبری آنها صورت گرفته و به علاوه نه حرکتی خودجوش، بلکه برنامه ای از پیش طراحی شده بوده است. خانواده های دستگیر شده روز گذشته در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند و نسبت به بی خبری از وضعیت عزیزان خود اعتراض کرده اند.

محسن مخملباف از مردم خواست در خیابان بمانند

محسن مخملباف کارگردان سرشناس ايراني در مصاحبه با گاردين از وقايع اخير ايران گفته است. او مصاحبه را چنين آغاز مي کند: " به من مسئوليت داده شده است که به دنيا بگويم در ايران چه اتفاقي مي افتد. ستاد آقاي ميرحسين موسوي، کسي که مردم ايران مي خواهند او رئيس جمهورشان باشد، از من خواسته اند که اين کار را انجام دهم. آنها از من خواسته اند بگويم چطور ستادهاي آقاي موسوي توسط افراد لباس شخصي مورد تهاجم و تخريب قرار گرفت. از من خواسته اند بگويم چطور فرماندهان نظامي به او دستور داده اند که ساکت بماند. از من خواسته اند به مردم بگويم در خيابان ها باشند، چرا که سيستم اطلاع رساني مختل شده."

بحران ايران بالا می گيرد

اکونومیست 18 ژوئن نوشت: " حاکمان دينی ايران پس از حفظ کشور در فضائی بسته به مدت 30 سال، اکنون با بی نظمی و اغتشاش روبرو شده اند. به نظر می رسد مير حسين موسوی نامزد انتخاباتی که در اعلام نتايج هفته پيش به عنوان نفر دوم اعلام شده، برنده انتخابات بوده است. تشکيلات نظام دچار دسته بندی شده و برخی از ارکان انقلاب به حمايت از تظاهرکنندگان روی آورده اند. حتی رهبر عالی کشور نيز که نفوذ معنوي وی در دهه گذشته باعث می شد برای انتخاب مقام دوم کشور به آرای عمومی تن بدهد، اينک به جنگ ناپاک انتخاباتی وارد شده است. همین ممکن است در نهايت او و جمهوری اسلامی را با سرنوشت نامعلومی روبرو کند."

فریدذکریا: شاهد سقوط یک حکومت هستیم

فريد ذکريا، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با سی ان ان روز بیستم ژوئن گفت: " يکی از اولين چيزهائی که به نظرم می آيد، اين است که شاهد سقوط حکومت اسلامی هستيم." وی توضیح داد: " منظورم اين نيست که رژيم ايران به زودی سقوط خواهد کرد اما رژيم های سرکوبگر نمی توانند برای مدت طولانی باقی بمانند. منظورم اين است که اين پايانی بر ايدوئولوژی است که با بنيان جمهوری اسلامی تنيده شده است." فرید ذکریا که مسائل ایران را بطور جدی دنبال می کند، افزود: " در گذشته، اعتراضات هميشه شامل خيابان دربرابر حکومت بود و روحانيون هميشه در کنار حکومت بودند. زمانيکه محمد خاتمی رئيس جمهور اصلاح طلب سابق در قدرت بود، به نظر می آمد در صدد حمايت از خيابان برآيد، اما در نهايت در کنار تشکيلات باقی ماند. اکنون، خيابان و حکومت دوباره دچار اختلاف شده اند و اين بار در ميان حاکمان نيز اختلاف به وجود آمده است. خاتمی و نيز آيت الله العظمی منتظریِ اصلاح طلب، آشکارا از ميرحسين موسوی حمايت کرده اند."

وی در پاسخ به این سووال که " سرانجام اينکه آيا فکر می کنيد رژيم جان بدر می برد؟" گفت: " همانطور که قبلاً گفتم، نظام های سرکوبگر نمی توانند برای مدت طولانی دوام بياورند و اگر اين رژيم در صدد استفاده از زور و سرکوب سخت معترضان و بازداشت رهبران مخالف برآيد، مطمئناً به سختی ادامه خواهد داد. تنها زمان همه چيز را نشان خواهد داد، بنابراين خواهيم ديد چه اتفاقاتی رخ می دهد."

پیگیری داستان مچ بند های سبز

رییس کمیسیون کمیته تربیت بدنی مجلس اسلامی ضمن انتقاد از شش بازیکن تیم ملی فوتبال ایران که در کره مچ بندهای سبز بسته بودند، خواستار پیگیری این ماجرا شد. واحد مرکزی خبر با عنوان "مسئولان ورزش به مجلس احضار می شوند" نوشت: "جلال یحیی زاده با بیان اینكه حواشی در فوتبال ایران بسیار زیاد است، از عملكرد سیاسی برخی از بازیكنان در بازی مقابل كره جنوبی به شدت انتقاد و تصریح كرد که ورود تیم ملی ایران به این گونه از حاشیه ها به شدت محكوم است و باید بررسی شود كه چگونه این وضع در تیم ملی به وجود آمده است." سایت اعتماد ملی یادآور شده بود که به هنگام بازگشت بازیکنان تیم ملی هیچ یک از بازیکنانی که در بازی مچ بند سبز بدست داشتند - مهدی مهدوی کیا، علی کریمی، جواد نکونام، مسعود شجاعی، حسین کعبی و محمد نصرتی - حاضر به گفت وگو با رسانه ها نشدند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.