خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مرداد ۱۹, سه‌شنبه

زیبا کلام: اختلافات اصولگرایان ریشه دار وعمیق است

جرس: صادق زیبا کلام بر این باور است که درگیری بر سر لحن بی‌ادبانه نیست. به نظر می‌رسد این شروع اختلافاتی بسیار ریشه‌دارتر و قوی‌تر در جناح راست است. به اعتقاد من همان تقسیم‌بندی‌های دهه هفتادی هنوز در فضای سیاسی ایران وجود دارد.


عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است اگر یك داوری، درباره بكارگیری ادبیات مناسب با شان و جایگاه مسئولان تشكیل شود، تنها احمدی‌نژاد نیست كه نمره پایینی می‌گیرد. بلكه رئیس‌مجلس هم نمره قابل قبولی دریافت نمی‌كند.

صادق زیباكلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در گفتگو با ایلنا، درباره سخنان رئیس قوه قضائیه كه احمدی نژاد را به استفاده از ادبیات متین و قابل قبول جامعه دعوت كرده بود، با بیان مطلب فوق، افزود: ادبیات آقای علی لاریجانی نیز در مواردی مناسب نیست. البته انتظار از آقای لاریجانی كه دكترای فلسفه دارد، خیلی بیشتر از آقای احمدی‌نژاد است. ضمن اینكه بسیاری دیگر از اصولگرایان هم هستند كه با همین لحن نامناسب با منتقدین خود مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به ادعاهای مطرح شده از سوی گروه‌های مختلف اصولگرا كه تلاش می‌كنند خود را در مسائل كلی كشور متحد نشان ‌دهند، خاطرنشان كرد: ادعاهایی از این دست بیشتر به بازی با كلمات و تعارف شبیه است و من را به یاد مباحث رایج در دهه هفتاد یعنی زمان ریاست‌جمهوری آقای رفسنجانی می‌اندازد.

به گفته وی، آن موقع غربی‌ها می‌گفتند اختلافات در ایران جدی است و دو جناح در ایران در حال رقابت با یكدیگر هستند و آقای هاشمی رفسنجانی نمایندگی یك جناح واقع‌گرا را برعهده دارد. در حالی كه عده‌ای دیگر هستند كه جناح تندرو را رهبری می‌كنند.

وی افزود: در همان زمان هم آقای هاشمی مرتبا در خطبه‌های نماز جمعه اینطور عنوان می‌كرد كه این غربی‌ها نمی‌فهمند كه میان گروه‌های سیاسی در ایران تا چه حد اتحاد و اتفاق وجود دارد. در صورتیكه اینطور نبود. الان هم اگر درست دقت كنید می‌بینید كه درگیری بر سر لحن بی‌ادبانه نیست. به نظر می‌رسد این شروع اختلافاتی بسیار ریشه‌دارتر و قوی‌تر در جناح راست است. به اعتقاد من همان تقسیم‌بندی‌های دهه هفتادی هنوز در فضای سیاسی ایران وجود دارد.

زیباكلام درباره آرایش نیروهای سیاسی ایران در آینده نیز گفت: در ابتدا باید بگویم سبزها و اصلاح‌طلبان به دلیل اینكه نیروهایشان یا در زندان‌اند و یا از كشور مهاجرت كرده‌اند و دلایل دیگر، در آینده حداقل چند ساله ایران، جایگاهی نخواهند داشت. از این رو دینامیك سیاسی در ایران میان دو طیف اصولگرایان خواهد بود.

استاد دانشگاه تهران با تقسیم‌بندی اصولگرایان به دو طیف اصولگرایان عقل‌گرا و اصولگرایان رادیكال، ادامه داد: اصولگرایان عقل‌گرا یعنی افرادی مانند باهنر، لاریجانی، قالیباف، مطهری، نادران و امثالهم كه اكثرا نقطه ثقلشان در مجلس قرار دارد. اینها در مقابل اصولگرایان رادیكال كه بیشتر در دولت دهم و كمتر در مجلس حضور دارند صف‌آرایی كرده‌اند. آینده سیاسی ایران بیشتر تحت تاثیر رقابت این دو طیف خواهد بود.

زیباكلام در تحلیل نتیجه رویارویی میان این دو طیف اصولگرا، اظهار كرد: البته در كوتاه‌مدت كفه ترازو به سود اصولگرایان رادیكال خواهد بود. اما به نظر می‌رسد در بلندمدت با توجه به اینكه در عرصه اقتصاد سیاست‌های اقتصادی دولت دهم ناكارآمدی خود را نشان می‌دهد و در عرصه سیاست خارجی هم سیاست‌های دولت دهم كشور را با بحران مواجه كرده است؛ به مرور اصولگرایان عقل‌گرا خواهند توانست جای تندروها را بگیرند كه می‌توان گفت دولت یازدهم و مجلس نهم عرصه این جایگزینی سیاسی خواهد بود.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.