خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مرداد ۲۹, جمعه

کره جنوبی برای پیوستن به باشگاه تحریم ایران، با واشنگتن و تهران مذاکره می کند

جـــرس: با گذشت چند روز بعد از آنکه کره جنوبی گزارشی از نحوه اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران را به سازمان ملل فرستاده و بررسی تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قرار داده بود، امروز رسانه های خبری گزارش دادند که "کره جنوبی در مورد تحریم یکجانبه ایران با مقامات ایرانی و آمریکایی گفتگو خواهد کرد."


آمریکا در گام اول - مشخصا- از کره جنوبی خواسته است تا شعبه بانک ملت در سئول را تعطیل کند و مقامات دولت سئول، در حال حاضر موضوع تحریم این بانک ایرانی در سئول، پایتخت آن کشور را در دست بررسی دارند، که از مشمولین تحریم های اتخاذ شده علیه ایران می باشد و احتمال تعطیلی و توقیف آن در سئول تقویت شده است.


چند روز پیش، معاون اول محمود احمدی نژاد، در واکنش به "احتمال پیوستن کره جنوبی به باشگاه تحریم کنندگان ایران گفته بود "کره ای ها باید سیلی بخورند تا آدم شوند."


به گزارش بخش انگلیسی «یونهاپ» خبرگزاری رسمی کره جنوبی، دولت سئول تحت فشار ایالات متحده برای تحریم ایران می باشد و در نظر دارد برای یافتن راهی برای حفظ رضایت هر دو طرف (ایران و آمریکا) مذاکراتی را با آنها انجام دهد.


از آنجا که کره و ایران مراودات بازرگانی – صنعتی زیادی دارند، براساس این گزارش، یک مقام دولتی کره جنوبی خاطرنشان کرده است که مقامات سئول هنوز در مورد وضع تحریم های اضافه بر تنبیه های بین المللی مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه های هسته ای ایران تصمیمی نگرفته اند.


این مقام دولتی که نامش فاش نشد گفته است "زمان آغاز مذاکرات با ایران و آمریکا و نحوه برگزاری این گفتگوها مشخص نیست."


گفتنی است آمریکا علاوه بر اجرای تحریم های اعمال شده توسط شورای امنیت، یک رشته تحریم های یکجانبه تجاری و مالی نیز، برای وادار کردن ایران به کنار گذاشتن غنی سازی اورانیوم اعمال کرده است و بعضی دیگر از کشورها، از جمله بیست و هفت عضو اتحادیه اروپا نیز، تحریم های یکجانبه ای را علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته اند.


تحریم های وضع شده توسط دولت و مجلسین آمریکا، نه تنها برای شهروندان آمریکایی که تحریم ها را نقض کنند، مجازات هایی را پیش بینی کرده، بلکه مقامات آن کشور هشدار داده اند که موسسات و اشخاص غیرآمریکایی نیز که تحریم های اعمال شده را نادیده بگیرند، با محدودیت هایی در داد و ستد تجاری و مالی با آمریکا مواجه خواهند شد.


بر اساس گزارش مذکور، ایالات متحده کوشیده است سایر کشورهای متحد خود را به وضع تحریم های یکجانبه علیه ایران تشویق نماید و چندی پیش نیز، یک مقام آمریکایی برای گفتگو با کشورهای دوست آمریکا در شرق آسیا به این منطقه سفر کرد.


به گزارش یونهاپ، مقامات کره، در حال حاضر موضوع تحریم شعبه بانک ملت در سئول، پایتخت این کشور را در دست بررسی دارند، که مظنون به نقض قوانین داخلی کره جنوبی در مورد مبادلات ارزی می باشد.


تحریم بانک ملت مهمترین خواست آمریکا از کره جنوبی بوده و مقامات آمریکایی گفته اند که این بانک عامل نقل و انتقال میلیون ها دلار در مبادلات تجاری مرتبط با برنامه های اتمی، موشکی و تسلیحاتی ایران بوده است و آمریکا مشخصا از کره جنوبی خواسته است تا شعبه بانک ملت در سئول را تعطیل کند.


خبرگزاری یونهاپ به نقل از کارشناسان کره ای نوشته است که دولت سئول چندان مایل به برآوردن خواست آمریکا نیست زیرا شعبه بانک ملت در سئول بخش عمده ای از نیازهای بانکی تاجران کره ای صادرکننده کالا به ایران را تامین کرده و حدود هفتاد درصد از دریافتی های ناشی از صادرات به ایران از طریق همین بانک به کره جنوبی انتقال می یابد.


بر اساس این گزارش، اگر تخلف بانک ملت ایران از مقررات ارزی کره جنوبی و محدودیت های وضع شده توسط شورای امنیت محرز شود، احتمالا دولت سئول ناگزیر خواهد شد ادامه فعالیت آن بانک را ممنوع کند و یا مجوز آن را معلق نماید. و این در حالیست که مقامات ایرانی هشدار داده اند که اقدام کره جنوبی در تحریم یکجانبه ایران با واکنش تلافی جویانه دولت جمهوری اسلامی خواهد شد.


اخیرا محمد رضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت، تهدید کرده بود که اگر کره جنوبی به تحریم های مورد نظر ایالات متحده بپیوندند، صادرات آن کشور به ایران با تعرفه دویست درصدی مواجه خواهد شد.


رحیمی در همان جلسۀ جنجالی (نشست معلمان و فرهنگیان) که انگلیسی ها را نیز "خرفت" نامیده بود، در انتقاد از محدودیت های اعمال شده توسط کره جنوبی گفت که "کره ای ها باید سیلی بخورند تا آدم شوند."


گفتنی است ارزش مبادلات تجاری کره جنوبی و ایران به حدود ده میلیارد دلار در سال می رسد که واردات کره از ایران نفت خام می باشد، که حدود ده درصد از نیاز آن کشور را تامین می کند و همزمان ایران خریدار انواع کالاهای صنعتی کره جنوبی است.


ارزش مبادلات کره جنوبی و آمریکا نیز، به طور متوسط هشتاد میلیارد دلار می باشد و کره جنوبی – بدلیل مسائل ژئوپولیتیک و سیاسی- از متحدان مهم آمریکا در شرق آسیا محسوب می شود .

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.