خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مرداد ۲۴, یکشنبه

سید محمد خاتمی: درحکومت‌های خودکامه انتقاد یعنی براندازی

جرس: رئیس جمهور سابق ایران با بیان اینکه "در حکومت‌های خودکامه انتقاد یعنی براندازی"، گفت: این در حالی است که ما در انقلابمان خواستار حکومت و نظامی بودیم که آزادی بیان و انتقاد، نه تنها حق، بلکه وظیفه مردم باشد و از زبان رهبر فقید انقلاب این فراز بلند را شنیدیم که حاکمان نبایند بپندارند که کسی را حق انتقاد نیست؛ انتقاد بلکه تخطئه موهبتی است الهی.



به گزارش بیناد باران، سیدمحمد خاتمی که با اعضای سابق اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا دیدار و گفتگو می کرد، افزود: چون فعلیت حکومت در نظام ما ناشی از اراده و رای مردم بود، طبعا لازمه‌اش وجود آزادی است گرچه نفس آزادی هم در جای خود یک ارزش والای انسانی و الهی است.

رئیس‌جمهور سابق ایران با تاکید بر اینکه "امروز با فریاد بلند اعلام می‌کنیم از اینکه انقلاب کردیم و به جمهوری اسلامی رای دادیم پشیمان نیستیم"، هشدار داد: حاصل کار فتنه‌گران واقعی که بی‌محابا دروغ می گویند و این دروغ‌ها را به پای نظام می‌گذارند کاهش رضایت مردم و سستی اعتماد جامعه به حکومت و آسان‌ترکردن کار دشمنانی است که می‌خواهند ضربه اساسی به نظام و کشور وارد کنند.


حجت الاسلام و المسلمین سید محمدخاتمی در این دیدار ضمن تقدیر از کار تدوین تاریخچه اتحادیه انجمن های اسلامی در اروپا و یادآوری خاطرات "خوب همکاری و همراهی با اتحادیه در دوران مسئولیت در اروپا"، گفت: از آنجا که جنبش اسلامی دانشجویی در خارج بخشی از پیکره حرکت و مبارزات ملت ایران در دوره اخیر تاریخ است پرداختن به آن خود به خود اهتمام به کل جنبش ملی و نهضت اسلامی نیز هست.


رئیس بنیاد باران افزود: هم پای مبارزات ملت ایران در داخل علیه استبداد و استعمار ،فرزندان ملت در خارج هم فعال بودند؛ ابتداء همه گرایش‌ها تحت عنوان "کنفدراسیون" فعالیت می‌کردند ولی دیری نپائید که جوانان مسلمان احساس کردند که می‌بایست با عنوان مخصوص خود و با حفظ هویت دینی و تقویت آن به فعالیت و مبارزه بپردازند.

وی تصریح کرد: همین امر سبب تاسیس انجمن های اسلامی در اروپا و بعد سامان محوری آن " اتحادیه "شد که به حق نقش شهید بزرگوار آیت الله بهشتی در ایجاد و تقویت آن نقشی ممتازی بود و پس از آن تشکل انجمن های اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا نیز فعال شد.


خاتمی با بیان اینکه "اتحادیه و انجمن‌ها با سه هدف بزرگ کار خود را آغاز کردند و بحمدالله توفیقات بزرگی نیز داشتند"، گفت: هدف اول بالابردن آگاهی‌های دینیة سیاسی و اجتماعی خود، هدف دوم بهره‌گیری از فضای بازتری که در آن به سر می‌بردند برای تقویت مقاومت و مبارزه ملت ایران در داخل کشور و انتقال مسائل و نظرات آنان به صحنه افکار عمومی و در یک کلام روشن نگاه‌داشتن چراغ مبارزات ضد استبدادی و ضداستعماری ملت و هدف سوم معرفی و تقویت نهضت آزادی‌خواه اسلامی در ایران بود.

رئیس‌جمهور سابق ایران افزود: خوشبختانه انقلاب اسلامی و طرح انگاره‌های آن به تداوم و تقویت این جریان در خارج کشور کمک کرد و دانشجویان هویت خود را در ارتباط و اتصال با نهضت و انقلاب اسلامی تعریف کردند و در برهه‌ای حساس توانستند نقش در خور توجهی در جهت خدمت به انقلاب و کشور و ملت شریف ایران ایفاء کنند.

وی ادامه داد: در اینجا خوب است با توجه به آنچه گذشته به پرسشی مهم پاسخ گوئیم.ما و شما چه می خواستیم و تلقی ما از انقلاب و اسلام و مطالبات مردم چه بود؟ در انقلاب اسلامی و رهبری امام چه خصوصیتی بود که آنرا از حرکت‌ها و جنبش‌های فکری – مبارزاتی اسلامی آن روزگار در بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی که نوعا گرایش به ظاهر گرائی و جمود از یکسو و خشونت و منطق گریزی از سوی دیگر داشتند ممتاز می‌کرد؟
خاتمی در پاسخ گفت: پاسخ روشن است، دین در انقلاب اسلامی طرفدار آزادی بود و مردم را حاکم بر سرنوشت خود می‌خواست.فراخوان به وضعیتی داشت که در آن رابطه خدایگان و برده میان حاکمان و مردم به رابطه ناشی از ارباب بودن مردم و خدمتگزار و مسئول بودن حکومت تبدیل شود.» رئیس دولت اصلاحات یادآور شد:« در این بینش، حکومت، برآمده از رای و رضایت مردم بود و عدالت را بسیار و وسیع‌تر از عدالت اقتصادی آن هم پیروی سطحی از مدل‌های ناقص مارکسیستی می‌دید.

وی تاکید کرد: ما بعد از انقلاب همواره از زبان امام (ره)اهمیت مردم و رای آزاد آنان را شنیدیم.اصرار به تدوین قانون اساسی و بعد همه‌پرسی آن و شکل‌گیری نهادهای مردم بنیاد و تاکید بر اینکه "میزان رای ملت"است و نیز استقرار نظامی که همه ارکان آن حتی رهبری به طور مستقیم یا غیر مستقیم برآمده از رای و رضایت مردم و مسئول در برابر آنان باشند، شاهد این مدعی است.

رئیس جمهور سابق کشورمان ادامه داد: حاصل انقلاب هم جمهوری اسلامی بود؛"جمهوری" به همان معنی که در همه جای عالم تعریف شده است که در آن محور و مدار باید مردم باشد به اضافه اینکه در آن معیارهای دینی و ارزش‌های اسلامی بخصوص اخلاق و عدالت و کرامت آدمیان رعایت شود.

خاتمی تصریح کرد: چون فعلیت حکومت در نظام ما ناشی از اراده و رای مردم بود، طبعا لازمه‌اش وجود آزادی است گرچه نفس آزادی هم در جای خود یک ارزش والای انسانی و الهی است.» رئیس بنیاد باران با بیان اینکه «در حکومت‌های خودکامه انتقاد یعنی براندازی»، گفت:« این در حالی است که ما در انقلابمان خواستارحکومت و نظامی بودیم که آزادی بیان و انتقاد، نه تنها حق ،بلکه وظیفه مردم (امر به معروف و نهی از منکر) باشد و از زبان رهبر فقید انقلاب این فراز بلند را شنیدیم که حاکمان نبایند بپندارند که کسی را حق انتقاد نیست؛انتقاد بلکه تخطئه موهبتی است الهی.

وی تاکید کرد: البته آنچه ما می خواستیم علاوه بر تامین آزادی و کرامت انسان و تضمین حق حاکمیت او بر سرنوشت که همگی از پایه های مردم سالاری است این بود که نظام ما دچار کاستی و سستی نظام‌های دموکراتیک هم نباشد یعنی جدا خواستار حاکمیت ارزش‌های والای الهی و معنوی و نیز عدالت و اخلاق در جامعه بخصوص نسبت حاکمان با مردم بودیم؛ یعنی ما بیش از آنچه در دنیای آزاد امروز هست یا ادعا می‌شود هست، می‌خواستیم ومی خواهیم.

سید محمد خاتمی سپس اظهار داشت: امروز بی‌ابهام و با فریاد بلند اعلام می‌کنیم، از اینکه انقلاب کرده‌ایم پشیمان نیستیم؛ از اینکه به جمهوری اسلامی رای داده‌ایم اظهار ندامت نمی‌کنیم، به طرفداری خودمان از انقلاب و جمهوری اسلامی افتخار می‌کنیم، اما می‌گوئیم نباید جمهوری اسلامی ولو به نام اسلام از مسیرخود منحرف شود.

وی تصریح کرد: می‌گوئیم در جمهوری اسلامی باید زمینه مشارکت و حضور در عرصه سرنوشت برای همه فراهم باشد و لازمه آن باز بودن فضا و آزاد بودن احزاب و تشکل‌ها و فعالیت‌هاست و اینکه انتقاد نه تنها ممنوع نباشد بلکه ارزش به حساب آید.


رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد: اگر در کشوری انتقاد و بیان آزاد بود بسیاری از مشکلاتی که در اثر سوء مدیریت و حتی توطئه پیدا و پنهان پیش می‌آید از میان برداشته خواهد شد و فسادی که شعار مبارزه با آن را می شنویم ولی عملا در حال گسترش است کاهش خواهد یافت.

سید محمد خاتمی افزود: ما می‌گوئیم بی اخلاقی و بد اخلاقی آفت بزرگ یک حکومت است و می‌گوئیم ظلم به هر صورت و توسط هر کسی مردود و محکوم است و حال شگفت انگیز است که دلسوزانی که چنین می‌گویند و می‌خواهند به انواع اتهامات متهم و فتنه‌گر معرفی شوند.


رئیس بنیاد باران یادآور شد: فتنه‌گرواقعی افراد یا جریان‌هایی هستند که بی محابا دروغ می‌گویند و آن را به پای نظام می‌گذارند و می‌کوشند تا عرصه را بر هرکس و هر جریان که نمی‌پسندند تنگ کنند و آزادی‌های قانونی را محو و قانون را بی‌اعتبار کنند و چهره دین و نظام را ناپسند و زشت جلوه دهند و حاصل اینها کاهش رضایت مردم و سستی اعتماد جامعه به حکومت و آسان‌ترکردن کار دشمنانی است که می‌خواهند ضربه اساسی به نظام و کشور وارد کنند.

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد: باری ما و شما و همه انسان‌های بیدار انقلاب از آنچه کرده‌ایم پشیمان و ناخشنود نیستیم و از خواست‌های اساسی ملت و ارزش‌هائی که از انقلاب و امام آموخته‌ایم دست بر نمی‌داریم و لحظه‌ای از مردم و کرامت و آزادی آنان و پاسداری از حرمت و اعتبار ایران عزیز و ایرانی سرفراز در جهان غافل نمی‌مانیم.

در این دیداردو جلد تاریخ فعالیت اتحادیه به سید محمد خاتمی اهداء شد و گزارشی از نحوه تدوین این اثر که هنوز جملاتی از آن نیز در دست تالیف است ارائه شد. همچنین در این دیدار دبیر اسبق اتحادیه و بعضی از اعضاء دیگر پیرامون وضع گذشته و حال اتحادیه و نیز موضوعات روز مطالبی را بیان داشتند و دیدگاه‌های خود درباره آزادی و موانع پیشرفت کشور و لزوم تجدید نظر در سیاست‌ها و رفتارها برای بهره گیری از قوانین و تدبیر همه نیروها با دیدگاه‌های مختلف و خدمت به ایران و انقلاب اسلامی در این برهه حساس و خاص بیان کردند.

4 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

کاوه آهنگر گفت...

درود بر شما دوست سبزم
شما با افتخار لینک شدید.در مورد سخنان آقای خاتمی باید بگویم:شاید شما و نسل اول انقلاب به جمهوری اسلامی افتخار کنید ولی ما آنرا مایه ی عقب ماندگی کشور و انزوا از دهکده ی جهانی می دانیم.اساسا جمهوریت با اسلامیت تناسخی ندارد.
زنده باد آزادی / پاینده ایران

کاوه آهنگر گفت...

درود بر دوست عزیزم
اگر اصولگرایان نمی توانند با یکدیگر کنار بیایند ، تقصیر اصلاح طلبان یا به تعبیر ایشان فتنه گران است؟
نظر بدهید...
زنده باد آزادی / پاینده ایران

غزل گفت...

ممنون از لینک دانلود ربنای شجریان .

زهرا (انسان + انسانيت) گفت...

درود به انسانهايي كه تفنگشان را بر زمين ميگذارند...

دوست خوبم به روزم و منتظر حضور سبزتان هستم...

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.