خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مرداد ۲۶, سه‌شنبه

بانک بارکلیز انگلستان مجازات خود بدلیل شکستن تحریم ایران را پذیرفت

جــــرس: در پی تصویب مجازات بانک بارکلیز بدلیل "نقض تحریم های اتخاذ شدۀ آمریکا علیه جمهوری اسلامی" و چند کشور دیگر، این بانک انگلیسی موافقت کرده است که ۲۹۸ میلیون دلار به به دولت آمریکا بابت جریمه – در دو قسط – پرداخت کند.


به گزارش رویترز، چندی پیش وزارت دادگستری آمریکا، بانک انگلیسی فوق الذکر را متهم کرده بود که بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۶ میلادی، مبادلات مالی "غیرقانونی" به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار با مشتریانی از کشورهای مشمول تحریم (ایران، کوبا، لیبی، سودان و برمه) داشته است.


دادستان های فدرال آمریکا در این مورد معتقدند که "بارکلیز مبادلات مالی غیرمجاز را پنهان می کرد تا مجازات نشود."


از آنجا که بانک بارکلیز هرچند در بریتانیا به ثبت رسیده است، اما یک موسسه سرمایه گذار کلان به حساب می آید، که در بازارهای بورس و اوراق بهادار آمریکا (وال استریت) نیز فعال می باشد.


گزارش مذکور افزوده است "این بانک سرمایه گذار کلان، با اتهام های جزایی نیز روبرو بود که در صورت اثبات در دادگاه فدرال، می توانست علاوه بر جریمه سنگین، مجازات زندان نیز برای بعضی از مدیران آن در پی داشته باشد."


این بانک روز دوشنبه ٢۵ امرداد ماه (۱۶ اوت) موافقت کرد که در ازای تعلیق دو ساله این پرونده و در نهایت رفع کامل اتهام های وارده، طی دو قسط در مجموع ۲۹۸ میلیون دلار به دولت فدرال بپردازد.


همچنین آمده است که توافق مذکور، بین دادستان های فدرال و وکلای بانک بدست آمده و نهایتا قاضی فدرال در نیویورک باید آن را تایید کند.


چندی پیش وزارت خزانه داری آمریکا نیز به بانک های خارجی در مورد رابطه با ایران هشدار داده و با صدور بخشنامه ای، جزئیات نحوه اجرای تحریم هایی که کنگره در ماه ژوئن علیه ایران تصویب کرد را منتشر کرده بود.


بر همین اساس، بانک ها و موسسات مالی خارجی که با اشخاص حقیقی یا حقوقی ایرانیِ مشمول تحریم ارتباط داشته باشند، حق دسترسی به نظام بانکی ایالات متحده را نخواهند داشت یا این حق آنها به شدت محدود خواهد شد.


دولت و مجلسین آمریکا، سپاه پاسداران، تعدادی از فرماندهان آن و همچنین شمار زیادی از شرکت های زیر مجموعه آن را نیز تحریم کرده است. آن طور که وزارت خزانه داری آمریکا می گوید "موسسه های مالی که مبادلات عمده با اشخاص حقیقی یا حقوقی تحریم شده سپاه داشته باشند نیز مشمول محدودیت های تازه خواهند شد."


تحریم سه شرکت کشتیرانی ایران
و به گزارش یورونیوز، طی روزهای گذشته، دولت آمریکا در یک اقدام جدید سه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی مستقر در کشور مالت را مشمول تحریم قرار داد.


در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا که به این منظور صادر شده، آمده است: به موجب دستور اجرائی ۱۳۳۸۲، اموال این شرکتها توقیف و از ورودشان به نظام مالی و تجاری آمریکا ممانعت می شود.


بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، اسامی این شرکتها را ماربِل شیپینگ لیمیتد، بوشهر شیپینگ کمپانی و آی اس آی مریتایم لیمیتد ذکر کرد.


مجازات زندان برای یک ایرانی – آمریکایی بدلیل ارسال حواله به ایران
همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که محمود رضا بانکی، يک شهروند آمريکايی – ايرانی، به اتهام ارسال پول به ايران، به مجازات دو سال و نيم زندان محکوم شده است.


گفتنی است قاضی دادگاه در جريان اعلام حکم، بانکی را "مردی جوان و بسیار تحصيلکرده" اعلام کرد، که "بسیار مورد احترام اطرافيانش است."

قاضی پرونده همچنين به نامه شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل در حمايت از بانکی اشاره کرد و در حکم خود، اتهام تهديد عليه امنيت ملی آمریکا را حذف و خاطرنشان کرد "بانکی نه از تروريسم حمايت کرده و نه همکاری با دولت جمهوری اسلامی داشته است، اما بدلیل صدور حواله به ايران، مبادرت به نقض قوانین تحریم کرده و مشمول این مجازات شده است."


گفتنی است در ابتدا خبرها حاکی از آن بود که بانکی با مجازات ۲۵ سال زندان روبرو شود، ولی دادستان‌های فدرال به اين نتيجه رسيدند که با توجه به ابعاد اين پرونده، درخواست مجازات پنج سال زندان کافی است و قاضی پرونده مجازات دو سال و نيم زندان را صادر کرد.


آسوشيتد پرس گزارش داد، بانکی که خود را بیگناه می دانست، پس از اعلام اين حکم، در دادگاه دچار ضعف و لرزه شد و حدود ۵۰ تن از دوستان و حاميانش گريه کردند.


تحریم‌های تجاری ایالات متحده علیه ایران، شهروندان آمریکایی را از عرضه کالا، خدمات یا فن‌آوری به ایران منع می‌کند.


0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.