خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مرداد ۲۵, دوشنبه

نشست سران سه قوه پشت درهای بسته و بدون اعلام نتیجه برگزار شد

جــــرس: در حالیکه اختلافات بین دولت و مجلس به شدت افزایش یافته و دولت کماکان از قبول برخی مصوبات مجلس سر باز می زند، ششمین نشست سران سه قوۀ کشور بین برادران لاریجانی و محمود احمدی نژاد، بعد از پنج ماه در سکوت خبری و بدون اعلام نتایج و مفاد آن، برگزار شد و خاتمه یافت.


از زمان آغاز اختلافات بین دولت و مجلس بر قانون بودجه و بویژه طرح هدفمند کردن یارانه ها، که متعاقب آن حملات گسترده ای از جانب رئیس دولت به سوی مجلس و مصوبات آن صورت گرفت، و همچنین عدم تمکین دولت از قوانین و مصوبات مجلس، نشست بین سران قوا برگزار نشده بود و نشست بهاره امسال نیز صورت نگرفت.


نخستین زمان اعلامی برای برگزاری نشست سران قوا در سال جاری، چند روز بعد از نامه جنجالی خرداد ماهِ محمود احمدی‏نژاد به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و انتقاد به مصوبات مجلس بود؛ که لاریجانی پاسخ احمدی‎نژاد را صراحتا مطرح ساخت و چالش بین دولت و مجلس را، که از زمان حملات دولت به مجلس بر سر طرح هدفمند کردن یارانه ها آغاز شده بود، وارد مرحله ای جدید کرد. تاخیر در برگزاری آن نشست، طرح موضوعات قابل بحث در نشست سران سه قوه را، به موضع‎گیری‎های آنان در مصاحبه‎ها و سخنرانی‏هایشان تبدیل کرد.


به گزارش خبرآنلاین، این دیدار که روز یکشنبه ٢۴ امردادماه در مجلس و به میزبانی علی لاریجانی و حضور صادق لاریجانی و محمود احمدی نژاد برگزار شد، نخستین نشست این سه تن در سال ۸۹، و ششمین نشست مشترک سران قوا پس از روی کار آمدن دولت دهم و حضور لاریجانی در راس قوه قضاییه بود.


این گزارش خاطرنشان کرد در نشست مذکور که دو ساعت و نیم به طول انجامید، روسای قوا تنها به مذاکره پرداختند و هیچ یک از مشاوران و معاونانشان را به جلسه راه ندادند. جلسه‎ای که اگر چه مجلس میزبان آن بود اما انتشار خبر محتوایش به دولت واگذار شد، که تا کنون مفاد آن منتشر نشده است.


حسن زمانی، مشاور رئیس مجلس با اعلام خبر فوق به «خبرآنلاین» گفت: چنانچه دولت صلاح بداند محتوای این نشست را خبری خواهد کرد. در غیراینصورت، از سوی مجلس در مورد محتوای آن خبری مخابره نخواهد شد.


این سامانه خبریِ نزدیک به رئیس مجلس، بدون اشاره صریح به اختلافات صورت گرفته بین برادران لاریجانی و احمدی نژاد، نوشته است "نشست اخیر سران قوا که به میزبانی رئیس مجلس و با تاخیری دوماهه برگزار شد، قرار بود در پایان خردادماه برگزار شود اما سفرهای خارجی روسای دولت و مجلس از یکسو، و سفرهای استانی رئیس جمهور و تعطیلی مجلس از سوی دیگر، مانع از برگزاری آن شد."


گمانه‎زنی در مورد محتوای نشست پشت درهای بسته
پنج نشست پیشین سران قوا، در سال گذشته برگزار شد که آخرین آن در دوم اسفندماه بود. اگرچه فاصله این جلسات پس از انتصاب صادق لاریجانی در کسوت ریاست قوه قضاییه، کاهش یافته و ماهانه و حتی دو هفته یکبار برگزار می‎شد اما تداوم آنها در سال جاری با وقفه‎ای پنج ماهه روبرو شد که شاید بی‎ارتباط با اختلاف نظرها میان دولت و مجلس که گاه قوه قضاییه نیز به آن وارد شده است، نباشد. اختلافاتی در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎ها، عدم ارسال مصوباتش به مجلس و اعلام صریح عدم اجرای برخی قوانین مصوب مجلس که به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است. علی لاریجانی بارها در مورد عملکرد و حملات دولت – به ویژه زمان اهانت و هتاکی حامیان دولت در جریان ماجرای دانشگاه آزاد- گفته بود "کسانی که برخی قوانین را نمی پسندند، برای مجلس خط و نشان می کشند."

وی طی چند روز اخیر، در واکنش به عدم تمکین دولت از مصوبات مجلس- بعنوان مثال تخصیص بودجه به مترو- گفته بود "آنچه مجلس مصوب کند قانون است و مجالی در این زمینه برای برداشت‌های شاذ وجود ندارد، مجلس مسلما با اینگونه موارد برخورد خواهد کرد."


صادق لاریجانی نیز علیرغم اینکه وعده های زمستان سال گذشته اش در مورد پیگیری فساد معاون اول و سخنگوی رئیس دولت - بدلیل دخالت رهبری- عملی نشد و دولت نیز توانست در سایه همین دخالت، اتهامات زیادی را – در جریان سفرهای استانی- متوجه قوه قضاییه کند، طی هفته های اخیر تنها به موضوعاتی حاشیه ای پرداخته و گفته است "دولت به نظرات قوه قضاییه در برنامه پنجم اهمیتی نداده است."


خبرآنلاین به نقل از منابع خود آورده است "قطعا رئیس قوه قضاییه هم در این نشست ساکت نشسته بود، با اینکه انتقاداتی هم به اتهامات رئیس دولت به دستگاه قضا داشت که شاید در این جلسه مطرح کرده باشد. انتقاداتی که مثلا یادآور می‏شد که دادستان در مقام مدعی‎العموم، شکایات رئیس‏ دولت از اهانت کنندگان به وی را رسیدگی کرده و اگر به نتیجه مطلوب و مورد نظر دولت نرسیده، او نمی‏تواند حتی در جایگاه ریاست قوه در کار قضات مستقل آن دخالت کند."


این درحالی بود که محمود احمدی نژاد، بعد از سخنان اسفندماهِ صادق لاریجانی و تاکید مجدد او و نمایندگان مجلس در مورد پیگیری فساد و جعل و ارتشاء محمدرضا رحیمی، از فساد یکی از برادران لاریجانی (محمدجواد) در جریان زمین خواری و ثروت های خاص سخن گفته و رئیس قوه قضاییه و مقننه را دعوت به سکوت کرده بود.


چند روز پیش، امیدوار رضایی، عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده بود که لاریجانی در جلسات با سران قوا، انتقاد مجلس به رئیس دولت مبنی بر عدم ارائه مصوبات دولت به مجلس رامطرح خواهد کرد .


سکوت خبری مطلق از نشست سران
بر اساس همین گزارش، این اولین باری نیست که نشست سران قوا در سکوت خبری مطلق برگزار می‏شود. از آنجا که نشست سران سه قوه همواره به دور از حضور خبرنگاران و تنها در مقابل لنزهای دوربین برگزار شده‌اند، جزئیات چندانی از موارد مطرح شده در آنها در دست نیست.


گفتنی است در مجلس هفتم و دولت هشتم، معمولا محمدخاتمی رئیس دولت وقت، محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه وقت و غلامعلی حدادعادل رئیس مجلس وقت؛ پس از خروج از جلسه مشترکشان، دوشادوش یکدیگر در مقابل خبرنگاران قرار می‌گرفتند و به سوالات آنها درباره جزئیات این جلسه که بیشتر مربوط به مبارزه با مفاسد اقتصادی بود، پاسخ می‌گفتند.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.