خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱۵, سه‌شنبه

خیانتی بزرگ در امور بین الملل وزارت نفت

جـــرس: وزیر نفت دولت دهم، به طور اتفاقی و ناخواسته، در جریان یک نشست خبری میان خبرنگاران، از خیانتی بزرگ در امور بین الملل وزارت نفت پرده برداشت.


به گزارش خبرآنلاین، سید مسعود میرکاظمی، روز دوشنبه چهاردهم تیرماه ۸۹، درحالی که سعی داشت به گونه ای از دستور خود برای توقف سوآپ (معاوضه) نفت دفاع کند که خبرنگاران و به تبع، رسانه ها از آن به عنوان خیانت نفتی ها به کشور یاد نکنند، به شفاف سازی مبادرت ورزید و با انتقاد از عملکرد نامناسب امور بین الملل وزارت نفت، استنباط "خیانت بزرگ" را در جمع خبرنگاران ایجاد کرد.


رسانه های خبری هفته قبل گزارش داده بودند که نزدیك به سه ماه است سوآپ نفت خام كشور به دستور وزیر نفت متوقف شده و تاكنون دلیل اصلی و قانع‌كننده این تصمیم به‌روشنی بیان نشده است. و مدیرعامل شركت ملی نفت اوایل هفته گذشته در این زمینه تنها به این نكته اكتفا كرد كه سوآپ منافعی برای كشور نداشته است.

در اصطلاح فنی، سوآپ یك قرارداد معاوضه‌ای است كه براساس آن، ایران نفت خام كشورهای حوزه دریای خزر را (بدلیل عدم دسترسی آنان به آبهای آزاد) در سواحل دریای خود دریافت كرده و در قبال دریافت كارمزد و اجرت، همان مقدار نفت را در سواحل جنوبی ایران برای صدور تحویل كشور طرف قرارداد می‌دهد.


به گفته وزیر نفت دولت دهم، علت توقف سوآپ نفت زیانی بوده که از این راه نصیب کشور می شده است. چرا که طی سالیان گذشته، هیچ نفتی از کشور سوآپ نشده و تنها ایران نفت را از شمال کشور تحویل و با بازاریابی امور بین الملل آن را بفروش می رسانده است، در صورتیکه معنی واقعی سوآپ تحویل نفت در شمال کشور و تحویل نفت با همان کیفیت در جنوب کشور به مقصد است.


براساس اظهارات میرکاظمی، با ایجاد بحران های جهانی و تاکید اوپک به کاهش تولید کشورهای عضو، ایران برای حفظ سوآپ در کشور، تولید خود را کاهش داده و نفت همسایگان را به اسم سوآپ به فروش می رسانده در حالی که در ازای هر بشکه نفت ایران با ضرری معادل قیمت جهانی نفت (به طور میانگین 69 دلار)مواجه شده است.


میرکاظمی تاکید دارد: قراردادی که امور بین الملل نفت با کشورهای همسایه برای ترانزیت و یا به نوعی سوآپ بسته بوده مبتنی بر دریافت نفت از کشورهای همسایه و بازاریابی برای فروش آن بوده است.


وی تصریح کرد : در حالیکه سوآپ بدین معنی است که کشور سوآپ کننده هیچ تعهدی نسبت به بازاریابی و فروش نفت طرفین قرارداد خود ندارد و تنها نفت را انتقال می دهد اما تا کنون امور بین الملل نفت با دریافت یک دلار در ازای هر بشکه نفت دریافتی ، بازاریابی برای فروش را نیز بر عهده گرفته بوده که این امر باعث کاهش تولید نفت کشورطی سالیان گذشته شده است.چرا که ایران باید براساس تعهدات خود در اوپک، نفت به بازار عرضه می کرده و براین اساس ناچار بوده ایم تا کنون تولید خود را کاهش دهیم تا بتوانیم نفت کشورهای همسایه را بفروشیم.


وزیر نفت تاکید کرد: به محض جلوگیری از سوآپ نفت به روش گذشته از سوی وی ، کشورهای مورد قرارداد حاضر شده اند قیمت قرارداد را از یک دلار در هر بشکه به 5 دلار افزایش دهند اما فعلا تصمیم بر توقف سوآپ است مگر آنکه بخش خصوصی وارد این عرصه شود.


گفتنی است حوزه دریای خزر، مقادیر زیادی نفت و گاز دارد كه به دلیل عدم دسترسی به دریای آزاد، باید از طریق لوله به بنادری كه راه به دریای آزاد دارند، منتقل شود. در این میان، ایران به دلیل موقعیت ویژه خویش می‌تواند نقش‌ تعیین‌كننده‌ای در این فعالیت اقتصادی داشته باشد و به منظور بهره‌گیری از این موقعیت، نزدیك به ١٣ سال است که این سوآپ یا معاوضه نفت خام در كشور انجام می‌شود و ایران با انتقال نفت كشورهای حوزه دریای خزر به خلیج‌فارس در این معامله مشاركت دارد.


روزنامه جام جم هفته گذشته گزارش داد "شواهد حكایت از آن دارد كه قرارداد سوآپ نفت خامِ چهار شركت بین‌المللی «سلكت انرژی تریدینگ، دراگون اویل امارات، ویتول سوئیس، كاسپین اویل دولوپمنت ایرلند» در سال جاری تمدید نشده و شركت‌های مزبور برای ادامه فعالیت‌های نفتی در دریای خزر، در حال مذاكره با روسیه و جمهوری آذربایجان هستند.


پیش از این حسین نقره‌كار شیرازی، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت، دلایل توقف سوآپ را حفظ بازار نفت ایران عنوان كرده و گفته بود: در حال حاضر مذاكره برای تعیین یك فرمول و قیمت واقعی سوآپ نفت در حال انجام است.
وی ادامه داد سوآپ نفت خام باید به اندازه نیاز كشورها انجام شود.
همزمان، احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شركت ملی نفت تصریح كرده بود كه سوآپ منافعی برای كشور نداشته و هزینه‌های انجام این معامله بیش از منافع اقتصادی آن بوده است.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.