خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

لاریجانی: قصد غرب گفتگوی سازنده نیست؛ باید به برنامه های هسته ای سرعت بخشیده شود

جـــرس: رئیس مجلس شورای اسلامی، درخواست روز گذشتۀ گروه ١ + ۵ جهت مذاکره با ایران را "فریبکارانه" خواند و تاکید کرد "قصد آنان گفتگوی سالم نیست و به نظر من نباید با پیشنهادات آنها رفتار صادقانه داشت؛ چرا که آنها به دنبال فریبکاری هستند." وی تاکید کرد اگر غرب روند فعلی را ادامه دهد، ما هم از نظر "کمیت" و هم از نظر "کیفیت"، پروژه هسته ای خود را جلو می بریم.


کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، روز جمعه ١١ تیرماه (دوم ژوئیه)، طی نشستی در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا، ضمن توافق درباره "اهمیت اجرای فوری" آخرین قطعنامه تحریمی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران (١۹٢۹)، از مقامات تهران خواستند به پای میز مذاکرات هسته‌ای بازگردند.


به گزارش مهر، علی لاریجانی در مسیر بازگشت وی از سفر سوریه که به منظور شرکت در اجلاس بین المجالس اسلامی انجام شد، پیرامون درخواست غرب برای شکل گیری دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ١ + ۵ تصریح کرد: "غربی ها و آمریکایی ها یک مسیر فریبکارانه را دنبال می کنند از یک طرف از ابزار زور در شورای امنیت به ناحق نسبت به ایران سنگ اندازی می کنند و از طرف دیگر پز سیاسی می دهند که ما کماکان آماده گفتگو هستیم. به اعتقاد من قصد آنان گفتگوی سالم نیست و دنبال این هستند که گفتگو کنند و بعد بگویند گفتگوها موفق نبود تا راه را برای کارهای بعدشان هموار کنند و این تئوری آنان است.

لاریجانی افزود: ایران هیچ گاه از گفتگو پرهیز نداشته و این آنها بودند که میز گفتگو را ترک کردند.


نباید با پیشنهادات آنان رفتار صادقانه داشت


لاریجانی دررابطه با گفتگو با کشورهای فوق تاکید کرد "به نظر من نباید با پیشنهادات آنها رفتار صادقانه داشت و آنها به دنبال فریبکاری هستند."


رئیس مجلس پیرامون ورود کشورهای جدید به مذاکرات گروه ١ + ۵ (ترکیه و برزیل) که به عنوان یکی از شرایط گفتگو از سوی احمدی نژاد اعلام شده، گفت: این موضوعی است که باید ابعاد مختلفش را سنجید. ورود عناصر جدید به گفتگوها باید دید که چه نقشی می تواند به دنبال داشته باشد و الا برزیل و ترکیه که وارد صحنه شدند و باید بررسی کرد نقش آنها چقدر در پروسه حقوقی کار شورای امنیت موثر بود. هر چند در اینکه ورود برزیل و ترکیه در ایجاد فضای منطقی در افکار عمومی تاثیر داشت تردیدی نیست اما همه مسئله هم این نیست .


موضوع هسته ای ورای دولتهاست


دبیرسابق شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، پیرامون اظهارات برخی طرفین غربی مبنی بر اینکه "دولت نهم و دهم منجر به متشنج شدن روابط ایران با غرب درموضوع هسته ای شده است"، گفت: حرف غرب را تایید نمی کنم چون آنها در زمان دولت قبل نیزهمین شیطنت ها را می کردند.


لاریجانی ادامه داد: موضوع هسته ای ایران، ورای دولتهاست و مسئله استراتژیک ایران به شمار می رود. غربیها نمی خواهند ایرانیها فناوری هسته ای داشته باشند و این حرف را که می زنند حقوق هسته ای ایران را قبول داریم گاهی منظورشان نیروگاه هسته ای است نه سوخت هسته ای و به صورت کلی می گویند تا افکار عمومی را فریب بدهند.
اینها با این رفتارشان می خواهند القا کنند که ما هزینه زیاد به شما بار می کنیم تا ایران از برنامه هسته ای صرفنظر کند و به این نتیجه برسد که دنبال کردن این موضوع نمی ارزد.


به برنامه های هسته ای سرعت بخشیده شود


رئیس مجلس شورای اسلامی درادامه عنوان کرد: درشرایط فعلی مهمترین کار جدا از بحث مذاکرات سرعت بخشیدن به کار فناوری هسته ای است. غربیها باید بدانند هر وقت بخواهند ازراه بیراهه در مسیر ایران سنگ اندازی کنند ایران دو سه گام جدید بر می دارد و اگر می خواهند با ایران مذاکره داشته باشند این مذاکرات باید همه جانبه باشد.

وی یادآور شد: این طور نیست که غربیها چماق شورای امنیت را بردارند و اراده ایران متزلزل شود.


جزئیات واکنش ایران به قطعنامه شورای امنیت


رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان جزئیات طرح مجلس شورای اسلامی در رابطه با مقابله با قطعنامه اخیر شورای امنیت پرداخت و بیان داشت: این طرح با همین استراتژی آماده شده که اگر طرف مقابل سخن درشت به ایران بگوید ایران گام های جدیدی بر می دارد.


وی افزود: ما در این طرح دولت را ملزم کرده ایم که غنی سازی در حد بیست درصد را حفظ کند. اگر غربیها بخواهند از ابزار شورای امنیت به صورت ناحق استفاده کنند بر اساس مصوبه مجلس گام هایی را طراحی کرده ایم که بر می داریم و این پاسخ مهمی است به آنها که ما هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت کار هسته ای را جلو می بریم.


آژانس لانه جاسوسان شده


لاریجانی ضمن اشاره به ممنوع الورودی دو تن از بازرسان آژانس انرژی اتمی به ایران ادامه داد: بنا نیست که آژانس بین المللی انرژی اتمی لانه جاسوسان باشد که موضوع هسته ای ایران را بگیرند و به ابزاری برای امیال سیاسی خود تبدیل کنند.


مقابله به مثل با بازرسی از کشتی ها


لاریجانی با اشاره به بحث بازرسی کشتی های ایرانی که در قطعنامه شورای امنیت ذکر شده، اظهار داشت: در این باره تصمیم مهمی برای مقابله به مثل گرفته شده و اگر بنا ست برخی کشورها از ابزار خشن استفاده کنند و نسبت به کاروان های کشتی ایران که محصولات متعارف را حمل می کنند رفتار ایذایی داشته باشند باید بدانند که ایران مقابله به مثل خواهد کرد.


مجریان قطعنامه پشت صحنه قرارداد می بندند!


رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا اجرای قطعنامه از سوی برخی کشورها اقدام خصمانه علیه ایران به شمار می رود، گفت: یک وقت در زمان بحث رسانه ای این موضوع مطرح می شود و یک زمان درمقام اجرا درطول این مدت حرفهای متنوعی زده شده اما خیلی ها که می گویند قطعنامه را اجرا می کنیم در پشت صحنه شرکتهایشان با ما قرارداد می بندند.


لازم به ذکر است طی یه هفته ای که گذشت، شورای امنیت سازمان ملل، مجلسین آمریکا (سنا و کنگره) و دولت آن کشور، اتحادیه اروپا و همچنین کانادا، تحریم هایی فراگیری علیه جمهوری اسلامی وضع کرده اند، که شامل کنترل کشتی های به مقصد ایران، شرکت های نفتی و انرژی، ناقضان دولتیِ حقوق بشر و مقامات سپاه پاسداران می باشد.


0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.