خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

مصوبه مجلس در مورد دانشگاه ‌آزاد رد شد

جرس: پس از تصویب پر پیامد طرح وقف دانشگاه آزاد اسلامی و تجمعات سازمان‌دهی شده گروهی در مقابل مجلس، اهانت‌های گوناگون به نمایندگان و رئیس مجلس، درگیری‌های جدی میان نمایندگان در صحن مجلس و انتشار اخبار گونا گون در این زمینه، امروز، خبر رد مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد دانشگاه ‌آزاد از سوي شوراي نگهبان منتشر شد.


عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به بررسی طرح حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزشی غیردولتی در جلسات شورای نگهبان گفت: این طرح در جلسات شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و 2 ایراد کلی نسبت به آن وارد شد.

وی با بیان اینکه ایراد اول اشکالات شرعی، قانون اساسی و ابهامات بود،‌گفت: ‌ایراد دیگری که اعضای شورای نگهبان به این طرح وارد دانستند اشکال در رابطه با اصل طرح است که متضمن ورود به صلاحیت شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

کدخدایی با تشریح ایرادات شورای نگهبان گفت: طرح حمایت از تاسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش غیردولتی متضمن ورود به صلاحیت و اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا که به دستور امام خمینی (ره) شکل گرفته است و تائید مقام معظم رهبری را هم به همراه خود دارد، لذا اعضای شورای نگهبان اصل این طرح را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناختند و مغایرت آن را با اصول 57 و 110 قانون اساسی اعلام کردند.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه علاوه بر اشکالات شرعی و قانون اساسی طرح فوق دارای ابهامات دیگری نیز است، گفت: طرح حمایت از تأسیس و تقویت مؤسسات و مراکز آموزش غیردولتی در موارد مختلف آن دارای ابهام است و این ایرادات را چنانچه مصوبه‌اش در نوبت دیگر در اختیار شورای نگهبان قرار گیرد، اعلام می‌شود.


گفتنی است پیش از انتشار خبر رد مصوبه مجلس، محمد دهقان در گفتگو با "فارس" اظهار کرد: با توجه به اشكالات موجود در طرح وقف اموال دانشگاه آزاد، قطعا شوراي نگهبان به اين مصوبه مجلس ايراد وارد كرده و آن را رد مي‌كند.

نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هيات رئيسه مجلس با بیان این که نمايندگاني كه اين طرح را تصويب كردند فكر نمي‌كردند طرح مذكور مورد ايراد و رد شوراي نگهبان قرار گيرد، گفت: وقتي تعداد زيادي از نمايندگان با رد اين طرح از سوي شوراي نگهبان مواجه شوند، از آنجا كه نظري بر انجام كارهاي خلاف شرع و قانون اساسي ندارند و تنها بر اساس برخي استدلال‌ها با اين طرح موافقت كرده‌اند، مصوبه قبلي خود را اصلاح مي‌كنند.

وی ادامه داد: وقتي نظر شوراي نگهبان در اين زمينه اعلام شود از آنجا كه اكثر نمايندگان به شرع و قانون پايبندند، طبيعتا اين طرح را رد مي‌كنند و موضوع تمام شده و طرح مذكور نيز از دستور كار مجلس خارج مي‌شود.


باید بررسی‌های بیشتری درباره دانشگاه انجام شود


از سوی دیگر در حالی که سه روز پیش جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد، به گفته وزیر علوم به دلیل "برخی مسائل" لغو شد، امروز عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید در خصوص موضوع دانشگاه آزاد بررسی‌های بیشتری به ویژه بررسی‌های حقوقی بیشتری انجام داد تا نتیجه این بررسی‌ها باعث استحکام و تقویت تصمیم گیری ها شود.


منصور کبکانیان در گفتگو با مهر، با بیان اینکه از بررسی بیشتر در خصوص وضعیت دانشگاه آزاد نگرانی نداریم گفت: به نظر نمی‌رسد زمان رسیدن به نتیجه قطعی طولانی شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که روال کار دانشگاه آزاد تا رسیدن به نتیجه قطعی چگونه خواهد بود افزود: اساسنامه دانشگاه آزاد به طور قطع پس از اتمام بررسی‌ها و رسیدن به نتیجه قطعی اجرایی می‌شود و اولین گام اجرایی آن نیز تشکیل جلسه هیات امنای دانشگاه و معرفی رئیس جدید خواهد بود.

پیش از این، وزیر علوم در زمان اعلام خبر تعویق زمان برگزاری جلسه هیات امنا، گفت: من مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا می‌کنم. علت تعویق را می دانم اما دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به موقع در این زمینه اطلاع رسانی خواهد کرد.

وی درباره گزینه های پیشنهادی برای ریاست دانشگاه آزاد گفت: من نظر خاصی در مورد گزینه های پیشنهادی ندارم و اگر هیئت امنا بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود اعضا می توانند هر نظری داشته باشند و پیشنهاد دهند و بررسی و رای گیری می شود و هر فردی که رای بیشتری کسب کند پیشنهاد می شود به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورا تصمیم می گیرد.

دانشجو درباره صدور حکم اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد گفت: اصل این کار این بود که رئیس هیئت موسس حکم اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد را صادر می کرد و چون رئیس هیئت موسس این کار را نکرد در شورا این موضوع مطرح شد و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به این جمع بندی رسید که رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم اعضای جدید را صادر کرد.

مسئولان مراقب جابجايي اسناد و املاك دانشگاه آزاد باشند

همچنین امروز پیشنهاداتی از سوی برخی از گروه‌ها درباره اسناد و املاک دانشگاه آزاد مطرح شد. فردی که خود را عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، معرفی کرد با پیشنهاد این که اينكه نمايشگاهي با اسناد مكشوفه از تخلفات دانشگاه آزاد براي عموم مردم برپا شود، اظهار داشت: در عين حال مسئولان ذي‌ربط بايد مراقب جابجايي اسناد موجود در دانشگاه آزاد و املاك اين دانشگاه باشند.

سميه چيتي از اعضای طیف حکومت ساخته شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، گفت: با توجه به پيدا شدن اسناد مالي غير مرتبط با دانشگاه آزاد در دفتر هيات امناي اين دانشگاه انتظار مي‌رود قوه قضائيه نسبت به اين موارد مشكوفه اقدامي اساسي انجام دهد.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.