خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

مشارکت ۴۰ میلیارد دلاری چین در طرحهای نفتی ایران

جـــرس: معاون وزیر نفت ایران، از اجرای حدود چهل میلیارد دلار طرحهای مختلف نفت و گاز ایران توسط شرکتهای چینی و آغاز قریب الوقوع دور جدید مذاکرات نفتی تهران- پکن خبر داد و گفت: تجارت و مبادلات نفتی با این کشور آسیایی افزایش می‌یابد.



به گزارش مهر، حسین نقره کارشیرازی با اشاره به آغاز قریب الوقوع دور جدید مذاکرات نفتی مقامات تهران - پکن، گفت: در این راستا از سالهای گذشته تاکنون همکاریهای دو جانبه ایران و چین برای توسعه همکاریها در بخش صنایع بالادستی و میان دستی نفت، گاز، پالایش و پخش نفتی و پتروشیمی شکل گرفته است.


وی با تاکید بر اینکه در دور جدید مذاکرات قصد توسعه همکاریهای مشترک نفت و گاز را با شرکتهای مختلف چینی داریم، تصریح کرد: در حال حاضر پروژه های گسترده ای با شرکتهای مختلف چینی در بخش بالادستی نفت و گاز در حال انجام است.



معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، حجم مشارکت شرکتهای مختلف چینی در صنایع بالادستی نفت و گاز ایران را حدود ٢۹ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: در بخش صنایع پایین دستی نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه سازی و خطوط لوله نفت و گاز نیز در شرایط فعلی حدود ١۰ میلیارد دلار پروژه توسط چین در حال انجام است.

گفتنی است چند روز پیش نیز، علیرضا ضیغمی، مدیر عامل شرکت پالایش و پخش نفتی، با بیان اینکه "در حال حاضر چینی ها در ساخت پالایشگاه نفتی شازند اراک مشارکت دارند، که قصد داریم همکاریها با شرکتهای مختلف چینی در سایر طرحهای پالایشگاهی کشور را توسعه دهیم"، گفته بود "شرکتهای چینی اخیرا پیشنهادهای مختلفی را در بخش تامین فاینانس و مشارکت در اجرای پروژه های مختلف پالایشگاهی ارائه کرده اند."


ضیغمی با تاکید بر اینکه مذاکره با شرکتهای چینی برای مشارکت در "طرحهای بنزین سازی" پالایشگاههای موجود و توسعه پالایشگاه نفت اصفهان و آبادان در دستور کار قرار دارد، اظهار کرده است: با توجه به ساخت هفت پالایشگاه جدید نفت و میعانات گازی در کشور پیشنهادهایی هم برای مشارکت در این طرحهای جدید توسط چینی ها ارائه شده است.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت، همچنین با اشاره به تجارت گسترده نفتی ایران و چین، اظهار داشت "در حال حاضر به طور گسترده مبادلات در زمینه فروش نفت خام، فرآورده های نفتی و گازی و محصولات پتروشیمی در حال انجام است."


لازم به ذکر است همراه با آغاز موج تحریم های جهانی، سازمان گمرک چین، اخیرا با انتشار گزارشی، با اشاره به کاهش سی درصدی صادرات نفت ایران به چین در شش ماهه نخست سالجاری میلادی، اعلام کرده بود: میزان واردات نفت چین از ایران در این مدت به کمتر از ۹ میلیون تن معادل حدودا ۶۶میلیون بشکه رسیده است.


اگر چه ایران هنوز جزو ده صادر کننده بزرگ نفت به چین به شمار می رود، ولی تنها کشوری بوده که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، با کاهش صادرات نفت به آن کشور آسیایی روبرو شده است.

بنا به همین گزارش، کارشناسان بین المللی، بالاتر بودن قیمت نفت صادراتی ایران را مهمترین عامل کاهش صادرات نفت به چین اعلام کرده اند؛ اما ایران همچنان سومین صادر کننده بزرگ نفت به چین محسوب می شود.


لازم به ذکر است صادرات نفت ایران به چین، در ماه ژوئن سال جاری میلادی، نسبت به ژوئن سال گذشته، با افت حدود ۷ درصدی روبرو بوده است.


چین با تمام موارد فوق، از رای دهندگان به قطعنامه تحریم جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل بوده است.


0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.