خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

چطور به هتاکان مراجع تقلید جایزه سفر عمره می‌دهید اما با دیگران برخورد توقیفی دارید؟

جرس: در جلسه علنی امروز سوال محمدرضا خباز نماینده کاشمر از وزیر ارشاد درباره نحوه برخورد دوگانه معاونت مطبوعاتی با نشریات اصلاح‌طلب و اصولگرا از سوی نمایندگان بررسی شد.


در گزارشی که با امضای حدادعادل رئیس کمیسیون فرهنگی به صحن علنی مجلس ارائه و توسط ستار هدایت‌خواه قرائت شد، آمده است: سوال درباره تهدید مدیران نشریات بوده است و اینکه اصل 9 قانون اساسی توسط معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نادیده گرفته شده است. وزیر از اقدام این معاونت دفاع کرده اما نماینده اصلاح طلب تاکید کرده است که به استناد اصل 9 قانون اساسی هیچ کس حق منع آزادی‌های مشروع و قانونی مردم را ندارد. این درحالی است که به برخی نشریات هتاک اصولگرا تذکر داده نمی‌شود اما برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب توقیف می‌شوند. البته وزیر ارشاد گفته است که به کیهان و همشهری هم تذکراتی داده‌اند و برخوردهای این وزارتخانه تبعیض آمیز نبوده است.

در پایان گزارش آمده است: وزیر ارشاد در پایان این سوال شفاها به نایب رئیس مجلس اعلام کرد که می‌کوشد نگرانی‌های خباز را رفع کند و نماینده کاشمر هم گفت که اگر روزنامه‌ها احساس آرامش کنند‏ از پاسخ‌های وزیر قانع می‌شود.

نسبت به انتشار نظرات افرادی که رهبری از آنان گلایه کرده، تذکر می‌دهیم


پس از قرائت این گزارش وزیر ارشاد پشت تریبون قرار گرفت تا از عملکرد این وزارتخانه دفاع کند و با بیان این که رهبری هم از برخی خواص گلایه‌هایی کردند گفت: تذکرات ما هم نسبت به انتشار مطالب همین افراد بوده‌ است. ما حجت و دلیل برای هر تذکری داریم و برای هر موردی می‌توانیم توضیح دهیم.

وی با بیان این که رابطه صمیمی با اعضای تحریریه و مدیران مطبوعات در هیچ دولتی به اندازه اکنون نبوده است گفت: ما تلاش بسیاری برای ارتقا سطح کیفی روزنامه نگاری داشته و داریم.


وزیر ارشاد با این ادعا که اصل بر روابط صمیمانه میان وزارت ارشاد و نشریات بوده نه برخورد با مطبوعات اظهار کرد: توصیه‌های مشفقانه به مطبوعات داشتیم و نه تهدید، که در بحث جنگ نرم و مسائل پس از انتخابات طبیعی بود تا از دامن زدن به فتنه جلوگیری کنیم.


حسینی همچنین افزود: روزانه 70 روزنامه سراسری منتشر می‌شوند ولی به تعداد اندکی از آنها تذکر داده‌ایم چون با دیده اغماض نگریسته‌ایم اما اگر اشتباهاتشان تکرار شد تذکر داده‌ایم که کار جدیدی نبوده و در دولت‌های قبل هم بوده است. شاید در گذشته مخفیانه تذکراتی داده می‌شد اما چون تخلف آشکار بوده، ما هم آشکارا تذکر داده‌ایم.

وی هدفمند کردن یارانه‌ها را یک اصل ملی دانست که نباید از سوی نشریات زیر سوال برود و مدعی شد: ما نقد درون گفتمانی مطبوعات را می پذیریم اما نباید نسبت به نظام بدبینی ایجاد شود.

مواضع نمایندگان هم از ترس تذکر معاونت مطبوعاتی در نشریات چاپ نمی‌شود


عضو فراکسیون اقلیت مجلس پس از استماع پاسخ‌های وزیر به تبیین ابعاد سوالش پرداخت و گفت: وزیر گفته‌اند که به روزنامه‌هایی که به اعتقادات مردم لطمه می‌زنند تذکر می‌دهند که ما از این کار ایشان سپاسگذاریم. اما ایشان می‌فرمایند اگر کسی به مصالح نظام نیز خدشه بزند باید تذکر بگیرد اما مساله اینجاست که چه چیزی مصالح نظام است؟

خباز افزود: با توقیف روزنامه‌ها خانواده مطبوعات دچار سرگردانی می‌شوند و در صحنه‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار می‌گیریم که آزادی اندیشه در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: اگر روزنامه‌ای خلاف کرد آن را جریمه مالی کنید یا مدیر مسئولش را عزل کنید ولی آن را توقیف نکنید و مسیر انتقاد را مسدود کنید. ما مدافع تخلفات مطبوعاتی نیستیم اما چرا از راهکارهای دیگر در برخورد با مطبوعات استفاده نمی‌شود که استکبار جهانی علیه ما سخن پراکنی کند.

نماینده کاشمر با اظهار نگرانی از وضعیت موجود گفت: یک نماینده مجلس از وضعیت اقتصادی و فرهنگی کشور انتقاد می‌کند اما روزنامه‌ها جرات کار کردن آن را ندارد و میترسد که از معاونت مطبوعاتی تذکر بگیرند.

وی افزود: دبیر [سابق] شورای عالی امنیت ملی در مورد دلارهای نفتی مساله‌ای را مطرح می‌کند که به خاطر درج آن به 14 روزنامه تذکر می‌دهند، با این حساب تکلیف دیگران روشن است. به همین خاطر است که 10 روزنامه به خاطر چاپ سخنان مطهری نماینده تهران تذکر می‌گیرند.


خباز با بیان این که اهالی رسانه از قوه قضاییه راضی‌تر هستند تا وزارت ارشاد، گفت: چطور از کنار هتاکی به مراجع تقلید در برخی رسانه‌ها می‌گذرید، چرا برخوردهایتان یک طرفه است؟ چطور به هتاکان جایزه سفر عمره می‌دهید اما با دیگران برخورد توقیفی دارید؟ برخورد با متخلف باید یکنواخت باشد نه اینکه عده‌ای احساس امنیت بیشتر کنند، توهین کنند و جایزه بگیرند.

نماینده کاشمر در آخر گفت: وزیر ارشاد در جلسه کمیسیون فرهنگی پذیرفت که یک سری تندروی‌ها توسط معاونت مطبوعاتی‌اش بوده و بعدا اصلاح شده و جلوی آن را می‌گیرند. اما الان اصلا چنین موضعی ندارند و اگر این روند را مناسب می‌دانند من از پاسخ‌های ایشان قانع نمی‌شوم.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.