خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ مرداد ۹, شنبه

سیاست یک ‌بام‌و دو هوای دولت در اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی

جرس: محمدرضا تابش، با بیان اینکه دولت سیاست یک‌بام و دو هوایی را در اعلام موجودی حساب ذخیره در پیش گرفته است، گفت: دولت هنگام درخواست برداشت از صندوق ذخیره ارزی، موجودی را مثبت اعلام می‌کند و زمان درخواست دیگران برای برداشت، با کسر تعهداتش از این حساب، موجودی را منفی نشان‌می‌دهد.


به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون برنامه ‌و بودجه گفت: کمیته مشترکی از سوی بانک مرکزی، مرکز پژوهش‌ها و وزارت اقتصاد، گزارشی از موجودی حساب ذخیره ارزی به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه داده است.

وی با اعلام این خبر و تاکید بر اینکه گزارش مذکور محرمانه است، از اعلام رقم دقیق این موجودی خودداری کرد.

به گفته وی، سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از موجودی حساب ذخیره ارزی به کمیسیون برنامه‌وبودجه ارائه داده بود که موجودی این حساب را مثبت نشان می‌داد، اما این گزارش در کمیسیون محل مناقشه شد. پس از آن مرکز پژوهش‌های مجلس با ارزیابی میزان تعهدات مالی دولت و کسر آن از موجودی حساب ذخیره ارزی، طی گزارشی اعلام کرد که موجودی این حساب منفی است. از آنجا که این گزارش نیز مورد تایید برخی مسئولان دولتی نبود، کمیته مشترکی از سوی کارشناسان مرکز پژوهش‌ها، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تشکیل شد تا گزارشی از موجودی حساب ذخیره ارزی تهیه کند.

دبیرکل فراکسیون خط امام(ره)، از سیاست یک بام و دو هوای دولت در اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی سخن گفت و افزود: هرگاه دولت قصد برداشت از حساب ذخیره ارزی را داشته باشد، موجودی این حساب را مثبت نشان می‌دهد. اما هرگاه مجلس مصوبه‌ای برای برداشت از حساب ذخیره ارزی داشته باشد، دولت میزان تعهداتش را از موجودی این حساب کم می‌کند و موجودی آن را منفی جلوه می‌دهد تا بهانه‌ای برای عدم اجرای مصوبات مجلس داشته باشد.

تابش با تاکید بر اینکه باید تعریف واحدی برای اعلام موجودی حساب ذخیره ارزی وجود داشته باشد، ادامه داد: اتخاذ چنین سیاست یک بام و دو هوایی، به نفع دولت نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به اینکه دولت قانون برداشت 2میلیاردی از حساب ذخیره ارزی برای توسعه حمل و نقل شهری را اجرایی نمی‌داند و نمایندگانی همچون خباز نیز معتقدند که این به دلیل خالی بودن حساب ذخیره ارزی است، گفت: اگرچه نمی‌توانم میزان موجودی حساب ذخیره ارزی را به دلیل محرمانه بودن آن اعلام کنم اما در این حساب آنقدر موجودی وجود دارد که دولت بتواند به اجرای این قانون بپردازد.

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.