خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱۴, دوشنبه

قیمت بنزین و گازوئیل سهمیه‌ای، در نیمه دوم سال افزایش می یابد

جـــرس: رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت ایران، از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل سهمیه‌ای کشور، در نیمه دوم سال و همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها خبر داد.


به گزارش فارس،‌ سردار محمد رویانیان صبح روز دوشنبه چهاردهم تیرماه، در نشست خبری درباره افزایش قیمت بنزیل گازوئیل و نفت گفت: با اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها و بر اساس آخرین تصمیمات اتخاذ شده، بنزین و گازوئیل در نیمه دوم امسال با نرخ نیمه یارانه‌ای عرضه شده و بدین ترتیب سهمیه بندی بنزین حذف می‌شود.


وی افزود " بر اساس قانون حمل و نقل و سوخت كشور، ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت پنج سال فرصت دارد تا قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را به صورت صد درصد آزاد كند."


به گزارش شبکه ایران، رویانیان همچنین گفت: "آن‌چیزی که در برنامه کارشناسان حمل و نقل سوخت برای هدفمند کردن یارانه‌ها پیش بینی شده بود، تغییر یکباره فراورده‌های نفتی بود، به این صورت که تنها یک بار این شوک اقتصادی به جامعه وارد شود و با اقدامات لازم مراقب باشیم که تبعات آن کنترل شده و به جامعه آسیب نرساند. "

وی درباره مصوبه مجلس افزود: مصوبه‌ای که در مجلس تصویب شد افزایش پلکانی قیمت تمام شده بنزین است و این مصوبه هر چند کار دولت را راحت کرد، اما ممکن است اثرات سویی بر جامعه بگذارد.

وی در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال جاری گفت:‌هنوز چیزی به تصویب نرسیده و فردا طی جلسه‌ای که با رئیس جمهور خواهیم داشت این موضوع را بررسی خواهیم کرد.


لازم به ذکر است براساس ماده یک قانون هدفمندی کردن یارانه ها که مهمترین بخش و ماده این قانون است، دولت قیمت حامل های انرژی را چنین تغییر خواهد داد:
الف- قیمت فروش داخلی بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع و سایر مشتقات نفت، با لحاظ کیفیت حاملها و با احتساب هزینه‌های مترتب (شامل حمل‌ونقل، توزیع، مالیات و عوارض قانونی) کمتر از نود درصد قیمت تحویل روی کشتی درخلیج فارس نباشد.

همچنین میانگین قیمت فروش داخلی برق در کشور به گونه ای تعیین شود که به تدریج معادل قیمت تمام شده آن باشد.


در تبصره سوم قانون مذکور آمده است "قیمتهای سال پایۀ اجرا ‌این قانون به گونهای تعیین گردد که برای مدت یکسال، حداقل مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال و حداکثر مبلغ دویست هزار میلیارد ریال درآمد برای دولت به دست آید."


این تصمیم، مورد انتقاد و واکنش کارشناسان زیادی شده و آن را غیرکارشناسی و تورم زا دانسته اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه هشدار داده بود "اگر قیمت بنزین‌، گازوئیل‌، برق‌، گاز‌، نان و کالاهای دیگری که قرار است یارانه آن‌ها هدفمند شود‌، افزایش یابد‌، از آن‌جا که کالاهای مذکور در «سبد نمونه خانوار» قرار دارند‌، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی افزایش می‌یابد که البته به معنای تورم است."


0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.