خبرخوان جنبش سبز

Grazr

تلویزیون رسا

Add to Google

۱۳۸۹ تیر ۱۵, سه‌شنبه

محمد دادخواه: لیلا توسلی کشته شدن یک انسان را شهادت داده است

جرس: دادگاه لیلا توسلی 14 تیر ماه برگزار شد، لیلا توسلی پس از وقایع روز عاشورا چند ماه رادر زندان به سر برد و تنها اتهامش این بود که در روز عاشورا در خیابانهای تهران بوده و این یعنی اخلال در امنیت ملی . لیلا توسلی شاهد جان باختن جوانی در زیر ما شین نیروی انتظامی بوده است و دیده های خود را برای رسانه ها بازگو کرده است، این شهادت دادن با عث شد که ماموران وزارت اطلاعات شبانه به منزل او یورش آورده و لیلا توسلی را دستگیر کنند. پیش از این سارا توسلی و همسرش مهندس طاهری به اتهام شرکت در روز عاشورا به هفت وسه سال زندان محکوم شدند و سارا در حال حاضر منتظر تجدید نظر در حکم دادگاه است . مهندس توسلی پدر لیلا و سارا از اعضای شاخص نهضت آزادی ایران است و به نظرمی رسد دادگاهی شدن لیلا و سارا توسلی بی ارتباط با فشارهای یکسال گذشته بر نهضت آزادی نیست.

قاضی پرونده لیلا توسلی آقای مقیسه است. وکیل توسلی بسیار خوشبین است چون با توجه به مبانی قانون اساسی و مواردی که بنابر استنباط از اصول اسلامی و فقه امامیه بر آن تاکید دارد و مبنای اسلام این بوده که عطوفت ایجاب می کند با یک دختر که فارغ التحصیل دانشگاه تهران است و مهندس کارامدی محسوب می شود باید با عطوفت رفتار کنیم. پیامبر فرمود که من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم. قرار نبوده که حتی اگر موردی هم به نظر صحیح نبود بشکنیم. مگر قرآن نگفت که رحما ء بینهم، انصاف و عطوفت اسلامی ایجاب می کند که ما چنین جوان فرهیخته را به زندان رهسپار نکنیم. گفنگوی کوتاه جرس با محمد دادخواه وکیل لیلا توسلی را بخوانید.

جناب دادخواه یکی از اتهامات خانم توسلی این است که در را هپیمایی روز عاشورا شرکت داشته اند، شما درباره این اتهام چه دفاعی کرده اید؟

با عنایت به اینکه اصل 27 قانون اساسی اعلام داشته که راهپیمایی به طور کلی آزاد است مگر آنکه افراد دارای اسلحه باشند و یا اقدامی مخل مذهب انجام دهند، خانم توسلی در روز عاشورا نه اسلحه داشته و نه اقدامی خلاف مبانی اسلام انجام داده است، لذا ذات این کیفرخواست فاقد وجاهت اصولی و منطق حقوقی است . اما اینکه گفته اند که فعالیت تبلیغی داشته است . تبلیغ از باب تفعیل است و تفعیل ، تکرار و استمرار است مثل تبخیر و تعلیم . لذا یکبار گفتن و یکبار شنیدن و اعلام کردن از منظر تفسیر لغوی اعلام یا اعلان است و تبلیغ محسوب نمی شود. به قانون مجازات هم که مبادرت به تبلیغ عنوان کرده خاصیت تبلیغ را هدف قرار داده است لذا این قسمت از کیفرخواست هم مبتنی بر مبادی قوی نیست.

درخصوص موارد دیگری که اعلام کردند با عنایت به اینکه هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد تعقیب ایشان از منظر ملاک قانون موجه نیست. اینکه ایشان مبادرت به مصاحبه کرده است ، خبرگزاریهایی بوده که در ایران نمایندگی داشته است . ذکر یک واقعه را کرده که یک نفر کشته شده است .

بنابر اصل 8 قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر وظیفه هر ایرانی است. وظیفه دولت نسبت به ملت و وظیفه ملت به دولت و اگر امری را ایشان در جامعه دیده است،با وجود اینکه مورد ایشان چیزی نبوده که خلاف واقع باشد نمی توان از آن به عنوان جرم یاد کرد. از یاد نبریم که در اسلام ارزش خون یک انسان به اعتبار خون همه ی انسان هاست. بر این مبانی وقتی ایشان دیده یک انسان بیگناه کشته شده است. وقتی یک جوان پاک طینت، مسلمان که در روز عاشورا جهت شرکت در مراسم عزاداری به آنجا رفته ناراحت شده و آنچه دیده و عین واقعه را گفته است. این قابل تعقیب از منظر مبانی حقوقی نیست.

دفاع خانم توسلی در دادگاه به چه صورت بوده است ؟

خانم توسلی موارد اتهامی را در دادگاه نپذیرفتند. کیفرخواست را قبول ندارند و در هیچ تجمعی علیه امنیت کشور شرکت نکردند و آن روز هم به جهت شرکت در عزاداری به میدان ولیعصر رفتند. به هرحال دو مسجد در نزدیکی این میدان قرار دارد و رای قاضی باید میتنی بر اوضاع و احوال و شرایط باشد.


فرزانه بذرپور

0 جنبش سبز و نظرات رنگ وا رنگ شما:

 
Cheap Web Hosting | Top Web Hosts | Great HTML Templates from easytemplates.com.